måndag 20 juni 2016

Gnistan kvar - Carl Carlsson släpper singel

Det måste ju skrivas lite när en av mina favoritartister släpper en låt om att inte tappa sugen helt. För sanningen är att Gordon har väldigt lite gnista kvar, det hoppar en eller annan elektrisk impuls genom liket, det är allt.

Men nya låtar från Carl är alltid en begivenhet. Han har varit med på min årsbästalista två år i rad och redan släppt en galet åttiotalsstudsig singel tidigare i år. När han började göra solomaterial för ett bra tag sen sa han i intervjuer att han gjorde P3-pop. Då tyckte jag att han kanske var lite för indieskramlig för att riktigt passa in i P3-mallen. Men han har putsat vidare, en ljudtekniker i Jane Austens anda som korrigerar sina elfenbensstycken tills de är perfekta. Ifjol tyckte jag nog att perfektionen var uppnådd med en flöjtslinga i låten Flash & the Pan. Gissar att Calle ville ännu längre. Med Gnistan kvar har han putsat fram något som Mauro Scocco och Anders Glenmark skulle vara nöjda med. Vilket skulle ha stört mig förr om åren men nu funkar det. Texten är fin, vemodig och klassiskt poppig, full av anaforer och framförd med Calles mjuka glidning upp i falsett. Åttiotalssynderna är dock inte bara Carls eget fel, med sig har han Nille Perned, ganska coolt, tycker en gammal popstöt som har allt av Wannadies på butiksköpta plastbitar.

1 kommentar:

Frank Ernest sa...

Lyssna på vår nya singel 'Revolution of the Mind' på www.frankernest.com