torsdag 10 december 2015

De Montevert - Intervju

Det är två veckor sen jag hörde av mig till De Montevert för en liten mejlintervju men lite strul med teknik och ett huvud fullt av grus har försenat publikationen. Hur som helst, hon var en favorit för några år sen och kom med ny platta i månadsskiftet, gör massor av spännande saker under vintern. Gordon fick veta lite mer om det hela!

Gordon: Hej! Kul att du är tillbaka med ny skiva och kul att den är så grymt hajpad! Jag instämmer gärna i hyllningskörerna, trots att den är mindre poppig än sist. Var det en plan att skriva lite dovare låtar och spela in utan xylofon? Om det nu ar xylofon jag minns från sist?
De Montevert: Hej! Tack så mycket! Nä, det var nog ingen plan att utelämna klockspelet och göra en dovare skiva. Det kändes bara rätt just nu. Den supergulliga popen jag gjorde tidigare associerar jag mest med en ung och naiv tjej, en tjej jag lämnat bakom mig.
Gordon: Vad handlar texterna om, den här gången?

De Montevert: Texterna handlar mestadels om brustna hjärtan, starka viljor och svaga sinnen. Ångest, frustration, längtan… Ja, olycklig kärlek helt enkelt. Den här gången kommer all inspiration från mitt eget liv och allting är väldigt transparent refererat till händelser och personer jag haft i mitt liv.
Gordon: Du har spelat en del under hösten, hur är det att stå på scen månaderna före skivsläpp? Blir det stor skillnad mot efter?
De Montevert: Jag tror inte det kommer vara någon större skillnad, jag spelar enbart nytt material och har gjort så det senaste halvåret. Men det är såklart roligare att spela för en publik som lyssnat på skivan och förhoppningsvis uppskattar den.
Gordon: Jag tittade på din webbsida och den var lite undernärd, kommer det att satsas på det nya släppet? Det känns som om det gick bra med förra skivan men att den liksom drog bara på sin kvalitet och inte fick så mycket hjälp. Hur tänker du om att göra promotion?

De Montevert: Haha, hemsidan är under renovering. Jag har försökt fixa till den men är inte ett geni när det kommer till webdesign. Jag är faktiskt sämst på att promota mig själv och mina skapelser så jag har lämnat över den äran till några som faktiskt är bra på det. Och än så länge har de gjort sitt jobb.
Gordon: Jag gillar också låten du har gjort med Honeymilk, Psychrocker. Kommer det fler samarbeten i framtiden, med dem eller andra?
De Montevert: Kul att du gillar den! Det var roligt att samarbeta med dem. Som det ser ut just nu så har jag inga planer på framtida samarbeten. Men man vet aldrig vad som dyker upp.
Gordon: Och så en gammal favoritfråga på slutet, vad tycker du om dina instrument? Har du en sån där lätt fetischistisk relation till något instrument eller kan du lira på vad som helst?
De Montevert: Jag vill ju kalla mig för mulitinstrumentalist, men det är med stor självdistans och lite hybris. Jag kanske kan ta lite toner på de flesta sträng- och stråkinstrumenten, men blås är helt kört. Jag spelar mest gitarr och ukulele men kan dänga av någon suite på cellon eller en gångmarsch på fiolen om jag vill.

Tack så mycket för intervjun! De Monteverts nya, grymma album finns ute på alla de vanliga ställena, lyssna och gå sen och hör henne spela när hon passerar din by. Vi avslutar med hennes inhopp på Honeymilk-låten Psychrocker:


Inga kommentarer: