onsdag 24 juni 2015

Vallmo - intervju

Emil Andersson har tagit sig namnet Vallmo och gör indiefolk med liten anstrykning av beats. Påminner i upplägget om Flora Cash när de samarbetar med Daniel Westerlund men det här är aningen mer vemodigt och lite mer svenskt och engelskt i folkinspirationen. Vallmo skickade mig en väldigt bra låt och jag blev genast sugen på att byta några ord med upphovsmannen och Emil ställde upp.

Gordon: Berätta om Vallmo, varifrån kommer projektet, hur uppstod det och vad är din inspiration?
Vallmo: Det hela började för två år sen, jag hade precis efter mycket övervägande bestämt mig för att lägga ner mitt engelska pop-projekt The Royal Anderson. När beslutet väl hade tagits så ville jag bara ta ett break, för att rannsaka och komma underfund med vad jag egentligen ville göra med musiken.
En kväll för två somrar sedan gick jag igenom en gammal hårddisk och hittade en röstmemoinspelning daterad till 2003 och döpt till Solen. Jag sätt där i mörkret och lyssnade på mitt 15-åriga jag, med målbrottsröst sjunga in en låt som jag utifrån en text som min syster skrivit satt melodi till. Jag tror det var där någonstans jag beslöt jag mig för att börja skriva på svenska igen. Det tog lite tid att ställa om, det blev mycket trial and error men nu känns det som att jag har börjat hitta någonting, både när det kommer till stil och sound.
Rent musikaliskt så har jag inspirerats mycket av artister som Damien Rice, Ed Harcourt, Josh Rouse, Bon Iver, Ryan Adams för att nämna några. Men det som driver mig och som inspirerar mig på ett mer allmänt plan är att försöka hitta den där magiska blandningen mellan glatt och ledsamt. Jag tror man ibland brukar kalla det för happy sadness-pop, det har i alla fall alltid varit min favoritgenre. För jag vet att jag kan totalt knockas av den känslan, när den väl infinner sig. Den kan få mig att vara den jag verkligen vill vara, kan få mig att känna mig upprymd samtidigt som det på pappret är världens deppigaste låt jag lyssnar på. Märkligt, men sant.

Gordon: Har du kört solokvist med Vallmo eller haft några samarbeten än? Har det hänt något kul på vägen?
Vallmo: Till att börja med var jag noga med att jag ville göra allting själv, på mina villkor. Men efter ett tag började jag inse fördelarna med att jobba med andra och tog in David Zandén som producent, som även medverkar i bandet Wintergatan. Davids känsla för beats och sound kändes som en spännande mix mot mina ganska vemodiga och enkla låtar. Vi hade skitkul under inspelningen, vi satt mest och lekte kändes det som. Alla trummor som hörs i inspelningen är saker som vi hittade liggandes i studion. Gamla trumstockar, en plåthink, en virvel (som The Royal Concept glömt kvar nån gång), bord, stolar allt vi kunde hitta. Vi samplade allting och byggde upp trumset utifrån dessa föremål. Och resultatet blev ett ganska organiskt och eget sound!

Gordon: Jag brukar inte fråga om bandnamn, rätt många artister är less på den frågan, men eftersom jag ser en del kornvallmo i trädgårdarna nu (den är oerhört vacker med sina pappersfladdriga kronblad i rött), så vill jag ändå höra lite. Har du funderat nåt kring namnet eller är det mest ordet du gillar? Enligt wikipedia serveras ingen mat med vallmofrön på svenska fängelser eftersom ett urinprov då kan se ut som om det har knarkats nån sorts opiater. Vallmo är skönhet, knark och förgänglighet i ett. Öh, det blev inte nån riktig fråga det här men du kanske vill svara ändå, hoppas jag.
Vallmo: Haha fin beskrivning! Jag tycker att det finns någon slags mystik över Vallmo. På utsidan är den vacker samtidigt, som det är mer eller mindre allmänt känt att det går att framställa opium från den. Den har ett mörker inom sig, även fast det inte syns på utsidan. En liknelse som jag väl i viss mån kan känna igen mig i, men framför allt valde jag Vallmo för att jag ville hitta ett namn som kändes ”hemma”. Och det var just hemma som det växte vallmo i trädgården där jag växte upp, jag tror att jag har positiva konnotationer till namnet på det viset.

Gordon: Vad bjuder den närmaste framtiden?
Vallmo: Jag har klar ännu en singel som jag tänker släppa i mitten av juli, därefter kanske ytterligare en i slutet av sommaren.
Under tiden kommer jag fortsätta skriva och spela in, jag har inga spelningar inplanerade än så länge. Jag siktar istället på att köra en större release senare framåt hösten.

Tack så mycket Emil Andersson, aka Vallmo. Nya singeln Solen är ute nu och den passar bra alla de där sommarkvällarna utan fest, Finns även på spotify så det är bara att lägga i en lämplig lista.

Inga kommentarer: