måndag 1 juni 2015

The Radio Dept. - Occupied

De har inte förändrats sen sist. Det är som om de existerar i stasis, i en ficka utanför rumtiden eller i en nedgrävd tidskapsel. Varje nytt släpp är helt enkelt en till singel som vi tar upp ur lådan med ljud som grävdes ner för ett osäkert antal år sen. Men ändå, trots att allt är så välbekant i all sin milda, suggestiva dysterhet, får jag en känsla jag inte fått tidigare. Jag får för mig att The Radio Dept. är lite besläktade med Pet Shop Boys. Avsaknaden av sväng har gjort att jag aldrig tänkt så förr. Och inte heller Occupied, som kommer i slutet av den här veckan (på indietrotjänaren Labrador, vad skulle vi göra utan människans bästa vän?), får mig att direkt vilja dansa. Men det är nåt brittiskt där. Är det pianoslingan eller det tassande trumkompet? Fan vet, men jag gillar den här sjuminuterslåten mer än jag rimligtvis borde. Fast om det är en platta på väg så hoppas jag verkligen att de får till en hit i stil med Heaven's on fire.

Inga kommentarer: