söndag 14 juni 2015

Intervju med Futurum - Jevvla bra asså!

Det händer att jag ruckar på mina poprutiner och lyssnar på lite andra genrer. Det är svårt, jag vill ha mina poplåtar till frukost, förmiddagskaffet, lunch och kvällsfika. Futurum är en artist som får mig att släppa indiesinglarna rätt i stengolvet.  Deras krautiga synt är beroendeframkallande. I samband med deras nya ep fick jag byta några ord med Mattias Jonsson och Nya Sampan.

Gordon: Ni har ju spelat på Gordons konsertklubb i G:a stan så jag har följt er men har ni lust att presentera Futurum litegrann?
Mattias: vi är en semielektronisk duo som spelar svängig synthkrautpsyk med synthar och gitarr. (Nya) Sampan sköter det mesta av elektroniken och jag sköter gitarren.
Sampan: Psyk? Nja. Jag vet inte jag. Men synth och kraut absolut! Jag tycker vi rör oss på en skala från kraut/new wave till mer filmisk och drömsk instrumentalsynth. Sen blandar vi ju det beats åt funk/elektrohållet.
Gordon: Är ni samlare? Nästan alla syntmänniskor jag stöter på nuförti'n verkar ha en faiblesse för att köpa på sig märkliga maskiner för ljudexperiment. Berätta gärna om er mest obskyra grunka.
Mattias: Hmm, samvetsfråga. Jag skulle snarare kalla mig sökare tror jag. Letar ständigt efter det optimala ljudet, det perfekta grunkan. Så visst passerar det en och annan märklig tingest. Den senaste för min del är en Yamaha VSS-30 som är en pytteliten leksakssampler från åttiotalet som har blivit något av en klassiker. Sjukt kul och potent liten pryl, längtar efter att experimentera mera med den.
Sampan: Mattias är väldigt aktiv på secondhandmarknaden, köper och säljer grejer. Jag är lite mer sån att de instrument jag köper behåller jag. Antingen hela livet eller tills de går sönder. Jag har fortfarande kvar min första synth, en stylophone som jag fick av min morfar när jag fyllde 9.
Gordon: Jag älskar stämningen i era låtar och på nya ep:n är ni ännu bättre. Men vad tänker ni om det där, att kraut och synt handlar mycket om stämning. Inte så att låtar och melodi är skitsamma men visst förmedlar man nåt annat som krautband än som vers-refräng-popband?
Mattias: Ja vi håller på, eller har nog redan, gått över gränsen till nåt som är mer strukturellt upplöst. Vers-refrängandet blir det mindre och mindre av, liksom sången som på nya EPn är helt borta sånär som på lite luddiga körer. Det handlar mer om ett filmiskt angreppssätt tycker jag och mer om improvisation.Vi försöker bygga låtarna i lager snarare nu för tiden, olika skikt av färger, rörelser, utspel och svar.
Sampan: Även om vi hade ett rätt så tydligt koncept med ep:n så ser jag nog Futurum framför allt som en plattform för experiment. Så även om vi har rört oss åt det filmiska och instrumentala hållet ska man nog inte utesluta att vi gör fler vokala låtar framöver. Sen är i alla fall jag tyvärr ganska popskadad. Jag har svårt att göra musik utan att hamna i någon slags poptänk med klara och tydliga strukturer.
Gordon: Var passar kraut och synt bäst? Finns det några givna scener för Futurum i Stockholm eller Sverige?
Mattias: I Stockholm känns ju Fylkingen logiskt på nåt sätt. Jag var på Fly Interzones jubileum där i vintras. Jevvla bra asså. Vore kul att spela i det rummet nån gång. Eller på Norbergfestivalen förstås. Har limmat på dom lite tidigare men dom verkar inte ha hajat hur tunga vi är.
Sampan: Det känns ju som att det finns en rätt stor scen idag för Kraut/Psyk mm. Och då tänker jag mest på små festivaler som Psykjunta och Ranstafestivalen som brukar boka en massa kul band åt det hållet. Men jag är själv rätt osäker på om vi egentligen passar in i den scenen.
Gordon: Och på tal om kraut och synt, har ni lust att ge några färska tips på bra låtar från andra artister?
Mattias: Jag måste nämna Tross platta 16:11 som släpptes på fina Göteborgslabeln Höga Nord Rekords förra året.
http://open.spotify.com/album/1tvQgWSbaV4yJDVvcnMAKl
Inte särskilt syntigt men bra flummigt. Dom spelar på Gagnef i år bland annat. Anton och Jonas därifrån gjorde en grym trummor-och-orgel-spelning på vår releasefest i fredags under täcknamnet Gonzo & Tony.
Sampan: Jag vill nog främst då nämna Mackaper, som gör väldigt bra orgelsyntkraut tycker jag. https://open.spotify.com/album/3ZFdNiZpE5IrEVNUKIzLzM
SVPER från Barcelona är ett band som både jag och Mattias gillar mycket. Mattias har varit i kontakt med dem också, och vi hoppas att vi nån gång ska kunna göra nåt gig ihop med dem. https://open.spotify.com/artist/48SnHDE03xWLStx43tMRXC
Sen vill jag också pusha lite för Tsantsa från Uppsala som gör väldigt psykedelisk och experimentell ambient:
https://soundcloud.com/tsantsauppsala/

Tack för intervju, grymt bra tips och en fantastisk, ny ep som heter Subte och som finns på bl.a.  Spotify. Här är en video till Hajen, en av låtarna från ep:n:

Inga kommentarer: