söndag 8 februari 2015

Founder Effect - skånsk popdebut

Studentrum! Jag lyssnar in mig på en debut-EP från Skåne, Founder Effect heter bandet och på deras fb-sida sitter halva bandet med en gitarr i knät i ett studentrumstypiskt kalt, vitt rum med snedtak och ordentligt ljusinsläpp. Betydligt fräschare än några av mina egna korridorsrum i Flogsta, Uppsala men nakenheten i miljön är så enkel som den bara är hos folk som skiter i allt vad inredningsteve heter för de bryr sig bara om att plugga, ligga, spela gitarr och försöka fatta vad allt går ut på. Svaret är förmodligen att skriva en perfekt poplåt. Arton år senare har jag inte hittat något mer begripligt svar än jakten på en perfekt låt. Founder Effect är inte där än. De gör medryckande, lätt americanastukad pop med enkel produktion och bra melodier. Det låter lite nittiotal, lite sjuttiotal och soundtrack till hollywoodfilm. Ganska mainstream fast ändå lite udda och det gillar jag. I höst är det meningen att en fullängdare ska dyka upp och jag ser fram emot den. Bästa spåret på EP:n är nog Fleetwood Mac-iga Friday night. Ja, det är det bestämt.


Inga kommentarer: