onsdag 20 augusti 2014

Jaquline Ronneklew - intervju

Jaquline Ronneklew har haft en hektisk sommar. Hon har jobbat hårt med både musik och med sitt day job ombord på ett norskt kryssningsfartyg, hunnit spela live och släppa singel. Tidigare i somras försökte jag få till en intervju men det gick liksom inte. Lyckligtvis är den norrlandsbördiga sångerskan och låtskrivaren oavbrutet aktuell och intressant. Och mina frågor funkade rätt bra att återanvända nu.

Gordon: Du får mycket uppmärksamhet för din röst och den känns som en central del av din musik, spelar röster lika stor roll för vad du väljer att lyssna på.
JR: Tack, och ja det gör det! Älskar ju att inspireras och eftersom sång är mitt huvudinstrument så lyssnar jag ju mest på det automatiskt när jag hör på musik!
Gordon: Och på tal om röster, vilka är dina favoriter (förutom Titiyo)?
JR: Såklart TITIYO 4-ever men har även kärlek för Kate Bush, James Blake, Sophia Somajo, Ane Brun, Mumford and sons, Florence and the Machine, Beyonce såklart, Michael Jackson osv.
Gordon: Hörde att du blivit av med din gitarr, och att du är pissed off. Skulle du kunna tänka dig att göra som Timbuktu eller t.ex. göteborgska Vindstyrka 12 som skrivit arga låtar om folk som begått brott mot dem? Vad skulle din arga låt kunna heta?
JR: Haha ja! Fan va jag grät, inte så mycket tårar sen jag blev dumpad sist. Har skrivit en arg låt som heter "Beneath My Collarbone" haha, men den är inte så thug kanske!
Gordon: Hur mycket kontakt har du med publiken när du spelar? Pratar du direkt till individer? Går du nånsin ner i publiken eller tar önskelåtar? Eller är du mer introvert och tuff?
JR: Har väldigt mycket kontakt tror jag för brukar få komplimanger för det, har liksom inte så mycket filter, en står ju ändå där och visar upp hjärtat o smärtan! Haha, och jag brukar nog fästa lite extra på vissa som jag skrivit runt och som betyder mycket om de är i publiken.
Gordon: Finns det några bestämda Ronneklewska framtidsplaner? Inspelningar? Konserter/turnéer? Semester?
JR: Ja! Nu jävlar blir det mini-turné i augusti! Malmö, Varberg och Göteborg i slutet på månaden sen direkt på havet igen i Norge på Hurtigrutten och jobbar och skriver i tre veckor sen in i studion och gör skivan i höst! Längtar ihjäl mig! Och det blir samarbeten med Tobias Fröberg och Sophia Somajo!
Gordon: Och kommer du att slå stort? Snart?
JR: Ja, världsherravälde inom ett år är väl rimligt? Haha, skoja drömmer gärna om att komma utomlands och spela!

Skåne och västkusten, håll utkik efter Jaqulines spelningar inom kort. Och resten av oss får väl uthärda väntan på det där studioarbetet.

Inga kommentarer: