lördag 5 juli 2014

Hampus Nessvold - intervju

Hampus Nessvold från Värnamo har podcastat sig igenom en sjukt imponerande gästlista för en knappt myndig frilansare men hans möten med Gudrun Schyman, Soran Ismail m.fl. är inte anledningen till att jag lagt märke till honom. Nej, det är istället hans maffiga debutsingel, Thinking out loud, som fått mig att lyssna. Den är storslagen men samtidigt ganska indie, som en blandning av Coldplay och Casiotones for the Painfully Alone. Och det är också besläktat med göteborgska instrumentalfantomen Lights & Motion (som har med låtar i massor av Hollywoodfilmer nu). Coldplay skulle behöva kika lite åt Värnamohållet för att göra sin musik mer spännande. Hur som helst hörde jag med Hampus hur läget var och hur framtiden ser ut:

Gordon: Geografi och pop är en av mina käpphästar så jag måste fråga, hur är popläget i Värnamo? Finns det utrymme för ny musik i en småländska håla som inte är Hultsfred? Berätta gärna lite om publik, lokaler, stämningar.
Hampus Nessvold: Popläget i Värnamo måste jag erkänna har nog tyvärr aldrig funnits. Värnamo är en stad med sport och fotboll i fokus. Tidningar, kommun och invånare engagerar sig väldigt mycket och därför kommer kultur lite i skymundan. Det är kanske därför jag sökt mig utåt och främst till Stockholm för att ens hitta folk att jobba med.
Gordon: Samarbetar du med någon eller spelar du allt själv? Spelar du in själv?
Hampus Nessvold: Jag skriver alla mina låtar och spelar in demo själv, därefter hittar jag gärna folk att jobba med. Till exempel nu på 'Thinking out Loud' så samarbetar jag med Victor Lundberg och tillsammans har vi spelat in och producerat låten.
Gordon: När du ställer dig på scen med nya singeln, blir det fullt band eller kör du backtracks?
Hampus Nessvold: Jag har ännu ingen aning om vart eller när jag kommer att spela live nästa gång men jag hoppas på att det blir en blandning mellan band och backtracks. Jag har fått mycket kommentarer och hört spekulationer om hur det här kommer att låta live och för att göra det värdigt live så behövs nog en blandning. Jag vill inte tappa små viktiga delar i produktionen när det är live, då mister låten sin kärna.
Gordon: Vad händer framöver? Blir det fler singlar? Platta? Turné?
Hampus Nessvold: Om det blir som jag önskar så går jag in i studion igen till hösten och släpper ännu en singel innan årets slut och sen fortsätta skriva klart lite låtar så en framtida EP kan bli aktuellt. Jag har inte så bråttom av mig, jag vill att det ska kännas rätt i magen och ibland tar det tid.
Gordon: Till slut, berätta lite om singeln. Hur blev den så pampig? Är den en typisk Hampus Nessvold-låt?
Hampus Nessvold: Jag skrev grunden till 'Thinking out Loud' ganska snabbt förra våren och har sedan dess tillsammans med Victor jobbat fram den till vad den nu är. I början var det en simpel poplåt med ganska tarvlig text. Det var inte förrän i januari som jag fick idén till produktionen. Jag satt i studion och spelade synth med orgelljud och hela idén bara kom. När jag presenterade för Victor sa jag 'Jag tänker mig en enkel och rå orgel som övergår till en stråkdränkt popdänga och sedan tillbaka igen'. Ganska flummigt beskrivet men som tur var fattade han vad jag letade efter och vi hittade helt rätt!

Inga kommentarer: