måndag 2 juni 2014

Skyttegravsfeber - Poltergeist singel/ep

Det kanske är så att jag lägger allt för mycket tankekraft på det här med format och praktiska omständigheter kring musik men tills jag hör av lite välgrundad kritik om detta tänker jag skriva vidare. Sitter just med ett nytt släpp, en debut av ett sjukt erfaret band, och det är svårt att riktigt bestämma om det borde kallas ep eller singel. Mindre problem har jag med vad jag tycker om Skyttegravsfeber, som alltså har spelat ihop sen 1995 under namnet The Bombhappies. Har inte hört talas om dem under det namnet men hoppas innerligt att många får fatt i deras nya material. De har ställt om kosan, sjunger på svenska och låter lite annorlunda. Det här är indierock i den långsamma skolan, påminner bitvis om amerikanska Surfer Blood med mängder av känsla och känslor komprimerat i ett gitarrfokuserat sound. De tre låtarna är välskrivna, föga radiomässiga och lovar mycket för de livespelningar jag hoppas de snart bokar in. Det skadar inte heller att sången ger lite Alkbergvibbar. Starkt förstasläpp!

Inga kommentarer: