lördag 7 juni 2014

Gordons måndagsklubb lägger ner

Det började för ganska precis två år sen när min kompis och klubbkollega Helena "Lydiakai" Walfridsson släppte en ep och behövde få fason på en släppfest. Jag hörde mig för med bandbekanta och hamnade i S:ta Claras källare med Helenas band, massor av lyckliga människor och en intim och härlig spelning. S:ta Clara-gänget och jag kom överens om att det där borde vi göra om. De har livemusik nästan varje dag, året om, oftast jazz och blues. Men en liten återkommande popkväll skulle sätta stället på kartan för ett nytt klientel. Gordons första bokning var Örnsberg. Självklart var det Örnsberg. Jag hade då drömt om att ställa Johan Ragnarsson på en scen i flera år, sen jag först hörde hans låt Every city, 2010. Sen blev det en gång i månaden under hösten, följt av ännu tätare datum under våren. Calle från Vit Päls kom och spelade solo, Parken gjorde ett gig och spelade låtar från skivan som kom nu för några veckor sen. Flora Cash spelade två konserter innan de försvann till USA och genom dem blev jag bekant med Daniel Westerlund som spelade ett år senare. Andra höjdpunkter har varit Randiga Rut, En Drös Poeter, Like Swimming (de spelade två gånger och har förresten en video på väg), skånska Most Naked Skin och Social Ambtions (också två konserter där den första var magisk). Ett grymt bra band som spelade i vintras var The Slytest som nu också blir sist ut på scen när Gordons måndagsklubb lägger ner. De ska köra ett akustiskt gig på måndag. Kom dit vid åttasnåret, det är gratis att gå in och man kan njuta kall öl, varm mat och heta poplåtar i intim tappning nere i källaren på Lilla nygatan 17. Jag har flyttat från Stockholm och vill inte jobba med att boka musik när jag inte kan vara med i publiken själv. Det blir för sorgligt, sorry, jag är lite ego när det gäller pop. Bloggen och en och annan DJ-spelning fortsätter jag förstås med.

Här kommer några youtubeklipp från Gordons konsertklubb i Gamla stan:






Tack så mycket, alla fantastiska band (dvs nästan varenda, jäkla band som besökt Gordon)! Och tack till den sköna, mysiga och avslappnade publiken som hjälpte till att starta en eller två veckor i månaden på det absolut bästa, tänkbara sättet. På måndag ses vi för sista gången i Gamla stan.

Inga kommentarer: