fredag 30 maj 2014

Gus Ring - intervju

DIY-dags! Gustav Ring tycker om att spela i band och göra musik som en kollektiv process. Men han har insett att det inte är nog och startat upp ett soloprojekt vid sidan av allt det andra, ett projekt där han kallar sig Gus Ring och gör allt själv. Det finns inte mycket att lyssna på än men jag fick Lou Barlow-vibbar och blev genast sugen på mer och hörde av mig till Gus för att kolla läget inför ett kommande kassettsläpp.

Gordon: Så, kassett. Kommer du att sitta hemma och banda dem själv, tejp efter tejp på äkta DIY-vis? Eller har du nån som bandar åt dig?

Gus: Jag kommer sitta hemma och banda över band för band på egen hand. Jag har kvar att lösa hur man går till väga för att faktiskt göra det, haha, men jag är säker på att det blir en lärorik och rolig process! Så länge man har drivet och tålamodet tror jag att man kan lära sig det mesta, och med det här projektet vill jag göra allting helt själv.

Gordon: Och gör du omslaget själv? Hur kommer det att se ut? DIY handlar ofta mycket om detaljerna kring musiken, lika mycket som själva ljudet så det är intressant med hur sånt kommer till.

Gus: Varje kassett kommer att komma i ett tillhörande pappfodral, där jag själv kommer rita varje omslag för hand. Omslaget finns redan att kika in på min facebooksida, men i och med att jag ritar de fysiska omslagen för hand kommer varje omslag se unikt ut.

Gordon: Kassett-scenen är uppenbarligen levande. Men går det att nå utanför de energiska men snäva indiekretsarna om man ger ut på C-60? Kommer du att släppa på spotify och iTunes osv?

Gus: Mina ambitioner med den här musiken är egentligen inte att nå utanför de snäva indiekretsarna. Jag spelar redan i två stycken band, så min egen solo-musik blir mitt egna lilla rum där jag kan göra lite som jag vill, vad jag vill och när jag vill.
Allting för min outtömliga kärlek till att spela och skapa musik. Men antagligen kommer jag försöka slänga upp låtarna på Spotify och iTunes framöver!

Gordon: Vilka är dina tre favorit-lo-fi-låtar?

Gus: Mina topp 3 lo-fi låtar:
1. Dusted - Into The Atmosphere
2. Devendra Banhart - A Gain
3. Iron and Wine - Such Great Heights

Gordon: Hur stor är sannolikheten för att du arrar en konsert hemma i vardagsrummet eller på en kompis bakgård i sommar?

Gus: Väldigt stor! Jag har faktiskt en idé om att ha en releasefest för albumet i min 26 kvadrat stora etta och bjuda in alla de närmaste. Det sköna med att hålla musiken nedskalad är ju att allting blir så enkelt, det är en jäkla frihet att veta att jag egentligen kan spela precis vart jag vill, allting jag behöver är min gitarr. Sen ska jag försöka ta mig ut i Sverige nu i sommar och spela på lite olika cafeer, har redan snackat med en massa vänner runt om i landet och börjar få koll på lite ställen med schysst atmosfär. Framtiden känns riktigt pepp!

Inga kommentarer: