måndag 26 maj 2014

Ceremonies - City ceremonies

Dagen efter EU-valet försöker jag vara glad och hoppfull. Det gick bra för de partier jag känner för. Men extremhögerns framryckning, här och ännu mer i Frankrike och England sitter som en ängslig jävla gråtklump i halsen. Gordonbloggen brukar handla uteslutande om musik, en liten fredad zon, ett klubbhus för popnörden i mig. Men så finns den där verkligheten strax utanför och idag tränger den sig på. Veckan börjar dovt och oroligt. Göteborgsbandet Ceremonies nya ep börjar på ett sätt som stämmer väl överens med mitt humör. Soundet är kanske inte helt igenom dystopiskt men en hotfull närvaro präglar låtarna. De blandar snabba rytmer med klagande gitarrer och Malin Dahlbergs rena, allvarliga röst och det är väldigt bra. Jag är alltid lättsuggererad och med den här ep:n i högtalarna kan inte ens åsynen av syrener mot klarblå himmel utanför fönstret liva upp mig. Allt jag vill är att ställa korkade frågor om varför samhällen reagerar så egoistiskt och aggressivt på dåliga tider. Kanske hade det varit bättre att lyssna på något annat idag och spara Ceremonies till en kväll när mitt vemod var av ett mer bitterljuvt slag?

Inga kommentarer: