onsdag 7 maj 2014

Anton Swärdhagen - intervju

Förra vintern frontade Anton Swärdhagen den softa, Big Star-influerade powerpopgruppen The Shivers som gjorde en spelning på Gordon. Saker händer och det gör han inte längre. Han gör annat istället och jag tyckte att det var dags att ta reda på vad det där andra är. Så här är en liten intervju med en av Stockholms vänare stämmor.

Gordon: Hur många projekt har du igång, nuförtiden? Milky Paw och Anton, nåt mer? Berätta lite.

Anton: Hej! Jag är mer eller mindre aktiv i 4 musikprojekt för tillfället. Mitt soloprojekt där jag skriver och spelar in en ny låt varje månad och laddar upp det med hashtaggen #12songs2014 - https://www.facebook.com/favouriteanton Milky Paw som gör akustiska covers - https://www.facebook.com/milkypaw Det Tivoli som gör instrumental karusellpop - https://www.facebook.com/dettivoli Kultures, nystartat och lite mer elektroniskt - https://www.facebook.com/kulturesmusic

Gordon: Jag gillar videon till Love me like a sunset, är det din idé eller har du snott den? Gör du allt själv?

Anton: Tack! Själva konceptet kommer från bandet Pomplamoose och kallas VideoSong. Man spelar in både ljud och film samtidigt och klipper ihop det. Det är en sorts live-musikvideo. I den videon gör jag allt själv men ibland får jag hjälp med filmningen. Hela idén med projektet är att jag vill utvecklas i både låtskrivning, mixning och videoredigering.

Gordon: Det finns inte överdrivet mycket mespop på Stockholms scener (tyvärr), hur fastnade du? Favoritartist som inspirerat?

Anton: Jag håller med! Däremot finns det mycket mysig pop på YouTube, däribland kanalerna La Blogotheque och The Mahogany Sessions. Utöver det är jag ett stort fan av Bon Iver.

Gordon: Finns det några liveplaner? Blir det i så fall bara du solo eller tar du in nån på komp?

Anton: Inga liveplaner än så länge eftersom jag vill fokusera på skapandet. Jag har spelat en del själv under åren men det är mycket roligare med sällskap så jag tar gärna in en eller två vänner som kan sjunga lite stämmor!

Gordon: Vi är ju fb-kompisar så jag vet att du har en och annan politisk åsikt som jag delar, är det där med samhällsengagemang något som speglar sig i din musik?

Anton: Än så länge har jag försökt undvika politik i mina texter, jag föredrar tolkningsfrihet. Men det är möjligt att det smyger sig in i framtiden för jag är väldigt intresserad av det privat.

Tack för det, musikalisk mångsysslare Anton Swärdhagen. Hans mespoppiga soloprojekt (min definition) finns alltså inte att se live men håll utkik efter Det Tivoli om ni vill se Anton röja loss på scen. Och kolla in hans videor, den här t.ex:

Inga kommentarer: