lördag 12 april 2014

SUVI - Intervju

Det är intervjudags igen och jag är mycket glad att både ha upptäckt och fått ett litet snack med singelaktuella Suvi. Hon har just släppt en pampig poplåt som tilltalar mina mer melodramatiska sidor. Samtidigt kontrasterar hon pompan med en stil cool nog för nouvella vague. Eller är det bara jag som får franska filmvibbar av pressbilden?

Gordon: Berätta om Great Escape. Hur fick du spelningen? Blir det traditionell festivalscen, ute under duggregn i nattligt motljus? Eller är det mer som SXSW med showcase och eget slit?

Suvi: Det var mitt team som fixade spelningen vilket jag är sjukt glad för! Spelningen är den 10:e maj på Unitarian Church – verkar vara en utomhusscen på en innergård framför kyrkan. Haha, har inte så mycket att jämföra med. Har tex inte kört på SXSW än. Jag ser verkligen fram emot The Great Escape. Det är dock mycket förberedelser för att kunna göra det möjligt.

Gordon: Det är fint med det pompösa, nästan marsch-aktiga i din nya singel. Hur blev det en sån ljudbild?

Suvi: För att få veta exakt borde du fråga Julius Duhs, producenten/låtskrivare, som är the ”brains behind the operation”. Men om jag minns rätt så var det första som skrevs blås, vilket Julius kom på på gitarr. Det lät ju som en fanfar och sen var det bara att köra vidare. Dock så tror jag att melodin skrevs mot gitarr, rätt tidigt. Jag har alltid älskat feta orkesterarrangemang. Det är så mitt och Julius samarbete kickade igång 2011. Vi sågs för en session och spelade upp grejer för varandra. Han spelade upp en idé med stort stråk-arr och jag kommer ihåg att jag tänkte att jag äntligen hittat hem, typ ”den här killen kommer att kunna hjälpa mig att ta fram nåt helt suveränt soundmässigt”. Sedan, rätt snart, hakade låtskrivaren Carl Johan Holmqvist också på. Varje låt vi gör försöker vi bara göra så bra som möjligt. Vi är inte så lojala - det måste inte låta på ett visst sätt. Ni kommer att få höra det framöver. Familjen växer.

Gordon: Jag har läst att du spelar flera instrument, hur många av dem håller du i på Find you-inspelningen? Vad spelar du helst och har du något älsklingsinstrument?

Suvi: Jag kan fuska på piano. Mitt första instrument var saxofon. På gigs lirar jag lite ocarina. Find You är en massiv produktion och sången är det enda instrumentet jag kör där.

Gordon: När livespelningarna kommer igång nu i vår, hur kommer det att se ut på scen? Introvert eller extrovert? Mycket folk och show eller ensligt och avskalat? Din musik har en dynamik som skulle kunna funka på olika vis.

Suvi: Ja vad härligt att du säger det! Jag tror att det kommer att bli mycket olika slags liveshower och jag är så pepp! Basen är att vi är 6 på scen. Målet är att det ska låta så bra och stort som möjligt – musiken ska funka både som lyssnarmusik och att viba till. Det är dock även fint med akustiska versioner här och där och jag vill helst kunna se publiken. Det finns så mycket jag vill testa – ljud och liveupplevelser. Mitt mål är att bli det bästa som publiken upplevt. Jag vill leverera någon typ av extas. Om man tänker på den heliga, klyschiga tre-enigheten, ”sex, drugs and rock’n’roll”, så vill jag kunna erbjuda något så grymt att folk väljer musiken först, om du förstår vad jag menar? Jag har så fantastiska musiker som jag jobbar med så jag tror att vi kommer att nå dit en dag. Men värme är viktigt. Hårt men med värme.

Gordon: Har du börjat planera fullängdare? Om det tar fart med ett album, hur tror du att det kommer se ut?

Suvi: Ja vi jobbar för fullt på en fullängdare. Det kommer att bli det bästa jag har varit med om hittills, är jag helt säker på. Massor av bra musik.




Inga kommentarer: