måndag 7 april 2014

Slangbella - intervju

Dags för Anders Alexander från bandet Alice in Videoland att göra musik på nya vis. Han har tagit sig namnet Slangbella och gör ren popmusik. Jag fick tag på honom för en liten intervju inför nya singeln Jag ska bygga en armé. Grym låt.

Gordon: Jag lästa att namnet Slangbella kommer från en dröm om en tjej och ett band. Men jag tänker att det förpliktigar lite. Slangbellan är ju den medellösa rebellens instrument. Finns det nåt kaxigt och på tvären med dig och ditt projekt? Har du skjutit slangbella i vuxen ålder? Jag brukade göra slangbellor av spikar som vi böjde i skruvstäd i slöjden men de sköt inget vidare. Har du prövat såna där fina av grenklykor?

Slangbella: Helt klart så ligger det en rebellisk ådra bakom min musik och inspiration också. I början var min Slangbella-musik en slags rebellisk näve i luften, ett säga att säga att jag inte är uträknad, jag slår underifrån och jag slår hårt...lite så. Jag skjuter faktiskt slangbella i andra versen i låten "jag lyssnar hellre på nån som kräks" från mitt första album, ett slangbella-skott i ryggen på etablissemanget. Flera av låtarna på den skivan beskriver känslan av att alltid gå mot strömmen och att känna sig ostoppbar. Jag sköt slangbella lite grann som liten men nu för tiden skjuter jag bara med orden!

Gordon: Du har ett fint rock-morr i rösten. Tänker du på hur mycket din röst sätter karaktär på musiken?

Slangbella: Tack! Det var något jag eftersträvade i början, men något jag inte kan bli av med nu. Jag kan inte sjunga "fint" eller indiemjukt även om jag skulle vilja. Det där gruset i rösten verkar ha satt sig och jag antar att det blir någon form av smutsig karaktär ihop med musiken som kanske inte är jättevanlig i popmusik. Jag har inte tänkt hur folk upplever min röst men har fått höra mycket på sistone om min sångröst. Mina nya låtar som kommer komma ut senare i år är mjukare och mindre punkiga än det som jag släppte på första albumet och då sticker sången ut ännu mer tror jag.
Gordon: Vem kommer att backa upp dig live framöver? Har du ett fast gäng och en fast sättning på instrumenten? Har du en uttänkt show?

Slangbella: Jag hållit hela livebiten hemlig, fast egentligen är det inget hemligt. Jag har helt enkelt aldrig riktigt spelat med någon, men det börjar ta form nu och det blir helt klart gig eftersom sommaren. Om någon vill boka mig asså!
Gordon: Och på tal om live, blir det spelningar utanför centralorten? Jag har just flyttat ut på landet och gruvar mig lite för konsertlöshet.

Slangbella: Det hoppas jag verkligen! Spelningar på mindre orter är klart roligast, det är ingen klyscha att det är mer röj och känslouttryck på gig utanför Sthlm/Malmö tex. Vi gjorde nästan 400 gig med mitt förra band så jag vet att det är sant.

Gordon: Hur känner du inför Slangbellagrejen? Alltså, har du världens självförtroende eller är det lite nervöst att släppa materialet ifrån dig nu?

Slangbella: Nervositet är en egenskap som inte finner sig hos mig. Men visst är det med stor nyfikenhet jag släpper mina låtar. Jag gör ju i princip precis allt själv o det är kanske två-tre personer som fått höra den färdiga låten innan den släpps. Det är lite riskigt att göra så men jag litar på mig själv o jag är noga med att allt blir precis som jag vill. Dom få gångerna jag kompromissat eller tänkt vad andra ska tycka har blivit sämst och sånt gör mig sömnlös! Jag har hållit på med musik hela livet, ändå känns det som att jag just börjat. Jag började sjunga o skriva egna texter för två år sen bara och har aldrig känt förut att jag har så mycket som måste ut, det är som ett fyrverkeri i huvudet så jag är här för att stanna ett tag.

Tack, Anders. Ser fram emot vad du kan tänkas bjuda på från scen och naturligtvis, mer material som skivor och singlar.

Inga kommentarer: