tisdag 29 april 2014

Nuoli - intervju

Musiker, vokalist och rejält på gång, med singel nu och ep senare i år. Nuoli låter bra på pappret och ännu bättre i högtalarna. Jag fick tag på henne för en lite mejlintervju idag.

Gordon: Vill du berätta lite om inspelningen av kommande ep:n? Är inspelningsarbetet igång?

Nuoli: Yes, jag har suttit mycket i min hemmastudio samt studion jag hyr vid Odenplan både ensam samt tillsammans med bandet och lite olika producenter. Eftersom vi redan har alla låtar färdig arrangerade live så går jag in med bandmedlemmarna en och en i studion så får dem lägga sitt instrument och sedan mixar jag det själv. Ibland har jag varit på testsessioner med olika producenter för att se om vi kan spåna fram något intressant tillsammans men oftast är det enklare för mig att sitta ensam. Jag är väldigt tydlig med mitt koncept och är livrädd för att musiken ska bli för poppig eller housig, vilket några av de producenter jag arbetat med vill att musiken ska låta som. Det är fortfarande oklart exakt hur många låtar som ska vara med på EP:n, jag borde hålla mig till fyra ish men vill så gärna slänga in typ sex, sju stycken. Oavsett så siktar jag på att släppa den i Augusti eller Oktober, vi får se hur lång tid den kreativa processen tar.

Gordon: Har du alltid fokuserat på solokarriär? Aldrig varit med i band?

Nuoli: Jag var med i ett band förut, när jag var 17, 18 tror jag. Det var i en period i mitt liv då jag inte vågade ta plats och visa att jag kunde så efter ett tag hoppade jag av eftersom jag inte kände det som om jag kunde bidra till musiken. Vi skrev några riktigt grymma låtar tillsammans oavsett men nu har det bandet lagt av. Jag började med mitt soloprojekt för typ ett år sedan och även fast det är fruktansvärt mycket arbete så älskar jag det. Det är en ärlig process gentemot mig själv och andra och det helar mig, vilket är fantastiskt.

Gordon: Om du har hunnit tröttna på att frågorna handlar om politik och feminism så ber jag om ursäkt, men eftersom du har en starkt uttalad feministisk prägel i din offentliga profil vill jag ändå fråga lite. Känner du att en som artist har skyldighet att inte skapa chauvinistisk musik? Som jag förstår gjorde du en musikalisk kommentar till en grej som Weeknd gjorde. Och det är såklart rimligt att man skapar musik som visar upp en annan värld och ett annat synsätt. Men tycker du att han borde ha avstått från att göra en äcklig video?

Nuoli: Låten som jag släppte, A Girl Is A Gun, var inte direkt en motreaktion mot the Weeknds video eller hans musik, utan det var väldigt slumpartat att jag släppte den samtidigt. Det var en engelsk blogg som råkade plocka upp min låt samtidigt som han släppte sin musik och drog ett samband då jag skrivit att jag tillägnade låten till feminismen. Det jag ville understryka är att vi måste titta på de strukturer och normer som vårt samhälle är uppbyggt på idag, exempelvis cisnormer, vithetsnormer, heteronormer etc. Allmänt irriterar jag mig på videos/konstkoncept som inkluderar att man är våldsam eller kränker någon, OAVSETT vem det är riktat mot eller vem som gör det. Jag gillar inte glorifieringen av vapen, droger, gillar inte när man approprierar  eller exotifierar olika kulturer eller använder sig av konceptet "sex sells" inom någon bransch. Det är också viktigt att fokusera på vardagliga förtryck så som vardagsrasism, vardagssexism and the list goes on and on. Att åsynliggöra sina privilegier är otroligt viktigt och aktuellt i vårt samhälle så det är en av det saker jag vill göra och få fram i min musik. Jag tycker att the Weeknd borde ha avstått från att göra en våldsam video på samma sätt som att Robin Thicke borde ha ändrat ALLT med låten Blurred Lines på samma sätt som att Avril Lavigne borde ändrat om Hello Kitty låten och videon då hon approprierar en annan kultur. Det är så många saker man måste väga in och det är ett otroligt stort och intressant ämne som jag fortfarande lär mig mycket om, det är en skyldighet att lära sig att visa kärlek och respekt till de människor man har omkring sig, och det tycker jag är en del av feminismen. Därför är jag feminist. Så, grundidén med den låten var alltså inte riktad till the Weeknd utan blev intolkat som det i efterhand.

Gordon: Det pratas mycket om jämställt bokande av artister och DJ:s (men görs kanske inte riktigt lika mycket). Har du upplevt att det är någon skillnad? Finns det bättre eller sämre delar av Stockholms musikliv på den fronten?

Nuoli: Jo det är skillnad, absolut, framförallt är det väldigt mycket fler tjejer som vågar slå sig fram/äntligen får upprättelse inom musikbranschen, det är viktigt. Det är klart att det är en lång process, inte för att inte viljan, möjligheten eller slagkraften finns där utan för att det fortfarande finns en grupp som motsätter sig och ogillar konceptet och inte vill samarbeta. Men vi är på väg mot rätt håll och jag älskar det, ingen har någonsin fått någonting utan att kämpa och kämpaglöden för jämställdhet finns.

Gordon:  Hur ser sommarplanerna ut? Har du hunnit bli stor nog för att bli inbokad på en massa festivaler? Eller har du klubbspelningar på gång?

Nuoli: Sommarplanerna börjar klarna, vi har några festivalbokningar på ingång, dock inget jag får berätta om än.... Jag tror att den stora skrällen kommer nästa år dock, då vill jag åka utomlands och spela och kunna leva på min musik. Det kommer vara en del klubb- och eventspelningar i sommar också vilket är en gåva. Jag ska försöka engagera mig så mycket som möjligt i musiken, ge allt jag har, framförallt tiden, hjärtat finns redan där.

Gordon: Det var längesen jag bad om en lista i en intervju, har du lust? Vad sägs om tio låtar som du skulle ha med om du gjorde en coverplatta?

Nuoli: Åh ja, kul fråga!! 
1, Jasmine - Jai Paul 
2, The Chain - Fleetwood Mac
3, Nights in White Satin - The Moody Blues
4, Architect - Dream Koala
5, Another Day - This Mortal Coil
6, Papi Pacify - FKA Twigs 
7, Baby - Donnie & Joe Emerson
8, Falling - Haim
9, Young Hearts Run Free - Candi Staton
10, Bad Religion - Frank Ocean
 
Tack så mycket för intervjun! Det är alltid roligt att höra av genomtänkta och begåvade människor. På eget initiativ har Fanny/Nuoli också satt ihop en spotifylista, ta och lyssna på den. För, tja, grymma låtar. Längre ner i bloggen ligger Nuolis senaste låt också.

Inga kommentarer: