onsdag 16 april 2014

Architecture in Helsinki - Now + 4eva

Som jag har skrivit om många gånger tidigare så är jag besatt av Melbourne, åtminstone när det gäller stans musikaliska betydelse. Det är några veckor sen popmodernisterna Architecture in Helsinki släppte sin nya platta men jag måste ändå skriva lite om den.  Eftersom  det är ett Melbourneband. Eftersom det är ett av världens bästa band. De har alltid skruvat popmusik och gjort omistliga ljud inom ramen för treminuters hits. Nu har de tagit sin pop närmare radion och närmare åttiotalet. Som en syntes av Talking Heads och Peter Gabriel släpper de 2014 en rak räcka poppärlor som borde kunna sälja sönder bandet för all framtid. Det är oerhört, nästan skrämmande tillgängligt. Men ändå vinner de mitt pophjärta. Det är så svängigt och roligt att jag rycker och drar i superlativförrådet utan att kunna bestämma mig för vilken glosa jag ska välja. Växlandet mellan sångarna och de ljudmässiga experimenten finns kvar, mitt i all polerad glansighet. I Melbourne är det höst nu, stringybarkträdens blad blir snart bruna och temperaturen är inte längre stekande het. Men för en skandinav är det lätt att känna vårkänslor i den här plattan.

Inga kommentarer: