tisdag 25 februari 2014

Zebastian Swartz - singel och intervju


Singelbolaget 100 SONGS ger idag ut en ny låt med singer songwritern Zebastian Swartz, en först stillsamt plockad gitarrlåt som sen växer och byggs på med orkestrering kring Zebastians röst. Det är storslaget och vackert och baseras lika mycket på gitarrplocket som på den där rätt speciella, vemodigt laddade rösten. Under våren blir det några spelningar i Stockholm. Oftast tar Zebastian med sig fem pers på trummor, orglar, mandolin med mera. De har också bokat in spelningar på Stopet i Norrköping den 3:e april och Kåren i Örebro den 8:e maj. När nya artister kan ta sig ut på vägarna och turnera lite är det alltid ett gott tecken. Zebastian tog sig också tid idag att svara på några frågor.

Gordon: Vad har du för relation till din gitarr? Är den lite som en kompis som har ett namn eller en slogan (á la Woodie Guthries gura som bar texten This machine kills facists)?

Zebastian: Jag har inte direkt en extra stark relation till mina gitarrer, men jag ser dom som individuella bekantskaper som känns olika från gitarr till gitarr. Men gitarr i stort är något som jag har växt ihop med och inte riktigt känner mig hel utan. Det är lite som en livspartner eller en viktig kroppsfunktion.

Gordon: Hur ser det ut med bolag för dig? Du har fått hjälp av 100 Songs at släppa Me and my brother, sak du göra nåt mer med dem?

Zebastian: Jag tycker att det har varit väldigt kul att jobba med 100SONGS och det vore kul att jobba mer med dom. Dom har också hjälpt mig med att ordna en video till singeln som kommer att finnas ute snart.

Gordon: Är bandet alltid med? Eller kör ni småspelningar ibland utan Hammond? Gissar att det blir en mindre sättning på Musslan när ni spelar där i mars?

Zebastian: Bandet är med så ofta som möjligt. Ibland kan jag göra avskalade gigs med mindre sättning men det blir ju en annan grej. På mindre ställen som Musslan så brukar vi köra med några framtidsgrejer som kallas syntar. Det är ju goast med hammond men analogsyntar är också skoj.

Gordon: Hur fick du kontakt med dina musiker?

Zebastian: Dom flesta i bandet är gamla vänner som jag har spelat med förr. Att sätta ihop det här bandet var att välja ut några av dom som jag gillade bäst, både som personer och musiker. Jag inbillar mig att det händer något när goda vänner skapar tillsammans. Det känns lite magiskt.

Gordon: Är det gitarren som är huvudnumret eller utgår du lika mycket från orgel, trummor och mandolin när du skapar ny musik?

Zebastian: När jag skriver så utgår jag nästan alltid från gitarren. När det kommer till arrangemang och att producera så tänker jag gärna i ett större perspektiv. Det är väldigt befriande att ta låtarna till bandet och få andra infallsvinklar på materialet. Det är till och med väldigt nödvändigt.

Gordon: Vad händer framöver? Sommarturné? Skiva?

Zebastian: Framtidsplanen nu ser ut så att jag och bandet kommer att jobba på fler inspelningar ett tag framöver. Den övergripande drömmen är att göra en riktigt bra skiva. Det finns några spelningar bokade under våren, i Stockholm, Norrköping och Örebro. Vi planerar också nån form av turné i vår/sommar.

Tack för intervjun. Zebastian Swartz spelar på Gordons gamla hak Musslan på Dalagatan den 25:e mars och snart på andra ställen, förhoppningsvis i ditt och mitt kvarter.

Foto: Binnie Ahlsén

Inga kommentarer: