torsdag 20 februari 2014

Tkacuk - intervju

2011 träffade jag bandet Adventure of på Popaganda. De var egentligen en duo men jag pratade med tre personer på gräset nere vid vattnet, alldeles utanför Eriksdalsbadets festivalområde. Dennis Lundkvist och Patric Sundling delade min besvikelse över att Architecture in Helsinki hade ställt in så tillsammans med sin livesättning, som bestod av runt tio pers, hade de just gjort en akustisk Architecurecover. Två och ett halvt år senare är det dags för musikaliske mångsysslaren Dennis Lundkvist att släppa en platta med sitt soloprojekt Tkacuk. Det är svängig, ganska hård electropop och de två första singlarna lovar gott. Jag ställde några frågor inför albumdebuten, som kommer i mars.

Gordon: Kommer manifestet från hemsidan att vara med på plattan? Det är en jättefin liten låt, skulle gärna höra mer Electro influerad av gammaldags monsterskräck.

Dennis: Manifesto är en blandning av två låtar som finns på skivan.

Gordon: Är det du bakom spacklet i månen?

Dennis: "I am the moon"

Gordon: Först trodde jag att Tkacuk var ett hemligt projekt men du är ju outad sen länge. Finns det nån sån ambition, att vara gömd på nåt sätt?

Dennis: Det var aldrig riktigt hemligt bara diskret, har inte vetat hur jag vill prata om detta projekt då det är så märkligt även för mej. Först ville jag inte säga nått alls, men det finns ändå en tanke och mening med projektet så jag bestämde mej för att försöka prata om det på ett sätt som känns bra. Det jag inte vill är att försöka förklara för noga så det blir förminskat och simplifierat.

Gordon: När vi sågs för några år sen, på Popaganda, hade du och Patric med er en halv bataljon upp på scen. Ni sa att ni var trötta på laptopspelningar. Hur kommer det att se ut när Tkacuk kör live?

Dennis: Det kommer bli Dark/Light show. Nått annat än laptop spelning och mycket intimare än en halv bataljon på scen. Jag skriver showen just nu så mycket är oklart men den ska visas upp i samband med albumsläpp.

Gordon: Det finns lite samhällskritik i Hitting hard, blir det mer åt det politiska hållet framöver?

Dennis: Ja! Det finns en del samhällskritik på skivan, inte lika obvious som i Hitting men den som lyssnar kommer höra.

Tkacuk håller en lite mystisk stil, Dark/Light kommer den 27 mars och lyser upp vårnatten lite grann, inte för mycket. Tills dess:

Inga kommentarer: