fredag 24 januari 2014

Pinguin - intervju

Jag tog en sväng till Karlaplan idag, kanske tredje gången nånsin som jag gått av på den hållplatsen. Till Östermalm tar jag mig oftast till fots. Det visar sig att Patricio Samuelsson, som är mannen bakom nya och drömskt poppiga Pinguin, har varit i krokarna för att repa. Han spelar ikväll på Pet Sounds med bandet Hamilton Fox (kvällen bjuder också på en soloinsats av Petter Seander, som släppte en grymt bra EP i höstas). Mångsysslande Patricio Samuelsson är också utbildad ljudtekniker och producent, har haft ett antal indieband och dessutom släppt flera raka popplattor på svenska (rekommenderar en sväng förbi spotify, lyssna särskilt på Stormar från 2013). Men nu var det hans nya experiment Pinguin vi skulle snacka.
Gordon: Hur kom Pinguin till?
Patricio: Sent i höstas hamnade jag som i trans och skrev fem låtar på fem dar. Jag fick ett ett ryck och ville göra allt färdigt på en gång. Sen spelade jag in, producerade och mixade på kanske två veckor. Det var tänkt som ett experiment med falsettsång och lite annorlunda stil än vad jag brukar göra. Lite drömskt kanske man kan kalla det. Dreampop. Empire of the Sun är väl den tydligaste referensen. Men inte en direkt influens. Jag lyssnar inte så mycket på den sortens musik. Jag gillar det men har inte engagerat mig i det.
Gordon: Gjorde du allt själv?
Patricio: Ja, det är väldigt mycket som är gjort digitalt. Jag har spelat in allt hemma. Jag gillar att jobba hemifrån, man kan arbeta så obehindrat då. Jag blir lätt besatt och kan sitta i tolv timmar.
Gordon: Och det här liknar inte din vanliga stil, hur brukar det låta?
Patricio: När jag spelar med Hamilton Fox, eller för den delen när jag hade andra band tidigare, så är det en ganska rak britpop som är grunden i det mesta. Mina soloplattor är svårare att genrebestämma. Pop på svenska. Men jag ville pröva nya ljud och nya stilar. Det på svenska har kommit att handla allt mer om texterna, jag brukade se mig själv som nästan enbart fokuserad på musiken men när jag skrev på svenska växte mitt intresse för textförfattande. Pinguin handlar mer om melodierna. Vad gäller texter har jag utgått lite mindre från mig själv än tidigare. Det har ofta blivit betraktelser om kärlek och hat.
Gordon: Har du hunnit formulera några planer för framtiden? Vad gäller Pinguin, alltså.
Patricio: Det har gått så fort så jag vet inte riktigt. Jag har fått mycket respons på bara en vecka sen jag släppte EP:n. Det känns som om jag ska utveckla och satsa på det här. Men jag vet inte riktigt hur det ska gå till. Det finns ingen plan för att spela live. Dels blir det ganska jobbigt att sjunga falsett en hel spelning och sen är ju musiken gjord med väldigt mycket digitala medel.
Gordon: Det blir mycket jobb med att omvandla det till livematerial?
Patricio: Ja. Man kan ju ha en livetrummis och jag kan spela gitarr. Men i förstone handlar det mest om själva musiken, låtarna. Utöver den här EP:n som precis är släppt så har jag kanske fyra låtskisser som är ganska färdiga. När jag väl börjar jobba med att spela in dem kommer det att gå fort. Kanske att det blir ett släpp i mars? Jag vill få ut nästa EP. Just formatet har också känts lyckat. Tidigare har jag släppt fullängdare och det blir lätt att folk bara lyssnar på första låten.
Gordon: Och den kanske inte ens var hitten på skivan?
Patricio: Nej, på en skiva var det första spåret mest som ett intro, inte alls representativt för hur resten lät och det var den folk spelade mest. Man ser ju på spotifystatistiken man får hur lyssningarna fördelas. Men när man gör en EP med fyra eller fem låtar funkar det bättre med hur folk lyssnar. Nu har jag fått feedback på sista låten, t.ex. Folk tar till sig hela EP:n.

Vad gäller feedback så verkar det röra på sig. Gaffa har uppmärksammat Under the sun, EP:ns titelspår som är perfekt isglass på en stekhet trottoar. Det finns också lite amerikans blogg-kärlek för de fem låtarna och nu även en liten intervju. Ikväll står Patricio alltså på Pet Sounds scen och annars är han ständigt aktuell som producent och ljudfixare bakom andra artister.

Inga kommentarer: