torsdag 23 januari 2014

EP's Trailer Park - Holy Diver

Åttiotalsmetal är en gammal genre nu. Folk som växte upp med limpasadel på cykeln och bergisjeans med hål på knäna har hunnit så långt in i sina musikaliska karriärer att de är frigjorda från nittiotalets svåra skepsis mot allt som luktade av det föregående decenniets glittertuber. De kan göra en cover av en gammal favoritlåt från ett album med en kedjad, drunknande präst nedanför en höghusstor djävulsfigur på omslaget. Eric Palmqvist, EP's Trailer Park, är en sån där gammal metalunge som växte upp och blev nåt annat utan att nånsin släppa taget om åttiotalet helt (jag vet inte säkert vad han hade för cykel, dock). Dios original från 1983 börjar med atmosfäriskt sturm-und-drang-sus följt av taktfast marching-band-metal som naturligtvis gör mig en smula fnissig. Jag hade ingen limpasadel och ägde aldrig nån hårdrocksplatta så för mig finns inte nostalgin där. Eric Palmqvist, som tagit hjälp av Christian Kjellvander på sång, har förvandlat sin gamla älsklingsdänga till en fin, vemodig countryballad som mest av allt andas sorg. Åtminstone om man inte älskade Dios version. Jag gillar verkligen att EP's Trailer Park tagit tillvara Dios metalekvillibrism och förvandlat den till ett kvillrande gitarrplock. Mycket bra. För övrigt rekommenderar jag verkligen hans förra singel, Soft Boys-covern I wanna destroy you. Inte alls country, snarare lo-fi och alldeles magiskt. Båda låtarna finns med på en hel platta med covers.

Inga kommentarer: