söndag 15 december 2013

Noonie Bao och den där Ebba Grönplattan

Det brukar vara tråkigt och onödigt med tributeplattor. Covers gillar jag men när man ska fylla en timme med okända artisters beundran för någon halvlegendarisk grupp så tröttnar jag fortare än i cd-hyllan på en bensinmack. Inte ens den där hyllningsplattan till Pavement var särskilt kul (fast jag lyssnar fortfarande på Spearmints låt som inte var en cover utan en uppräkning av Pavementlåtar och vad de betytt). I november kom en Ebba Grönplatta med några spännande akter och en del mindre kul. Genomgående för skivan är att den inte gör mig särskilt glad, Say Lou Lou och Alina Devecerski sticker ut och gör hyfsade insatser. Det mesta är grått och segt och får mig att vilja använda plattans titel, Tyst för fan. Den enda låt som jag verkligen går igång på är Noonie Baos version av Ung & kåt som helt stöper om låten och gör den både vacker och radiovänlig och ganska sexigt utmanande på samma gång. Här är en spotifyembed, får duga:

Inga kommentarer: