måndag 30 december 2013

Jipset - intervju


I mitten av december släpptes Jipsets debut, en fantastisk 5-spårsep. Igår träffade jag sångaren Patrik Englund på Kungsholmen och pratade lite om bandets tillblivelse och att göra musik med folk som sitter i andra delar av landet.
Jipset bildades 2010 efter att Patrik fick kontakt med Stefan Kvarnström och Jonas Elofsson, två barndomskompisar från Jönköping som flyttat söderut till Malmö. Patrik bor i Stockholm och efter att de hittat varandra genom Bandfinder, en musikerförmedlingssajt, så hördes de över nätet ett tag innan de sågs i Malmö på sommaren. Då kunde de lyssna igenom en del skisser och idéer som Stefan hade och diskutera visioner och mål med bandet. Alla tre hade hunnit spela en hel del i olika band och jobbat med musik på olika vis och aldrig tidigare hittat helt rätt med bandprojekt. Men nu stämde det.

Patrik: Jipset har blivit något där olika saker möts. Gamla sammanhang där man delvis passade in fungerade plötsligt och blev rätt, det klickade. Till exempel, jag kan sjunga och skriver bra texter men teknik är inte min grej. Jag var öppen från början med att jag vill jobba med folk som kan sånt, som kan lägga ett bra reverb. Och Stefan och Jonas var med på det. De har den där kunskapen som jag inte kan bidra med.

Stefan har länge jobbat med Tore Johansson och Tambourine i Malmö. Han har producerat, varit ljudtekniker och studiomusiker och arbetat med bland andra Franz Ferdinand, 22-Pisteprirkko och A Camp. Patrik kom å sin sida med en gedigen erfarenhet av att sjunga i olika indieband men även i andra sammanhang och det blev en väldigt bra kombination av talanger.
Bandet var också från början överens om att de verkligen satsar på Jipset. Men hur det skulle låta var inte självklart från början och det har tagit tid att nå fram till det sound som finns på de fem låtar som nu finns på Spotify. De första demolåtarna var på engelska och det skickades demoljud fram och tillbaks ett bra tag innan de alla tre plötsligt kände att de hittat rätt med låtar på svenska. Sen har Patrik åkt ner till Malmö för att göra alla riktiga inspelningar i en bra studio.

Patrik: Tidigare har jag inte sjungit med så mycket elektroniskt bakom mig utan alltid haft riktig trummis osv. Det känns rätt att ha de här slipade ljudet. Men från början, när jag sjöng på engelska, lät det mer som house med vissa inslag av pop. Nu har vi rört oss mot något som snarare är pop med houseinslag och det blir väldigt bra. Sen är det också så att de riktiga instrumenten vi använder blir som någon slags check för vad som funkar i det elektroniska. Man hör plötsligt om det låter ihåligt eller om det blir för kallt när syntljuden ställs mot riktig bas eller sång. Vi har ju bearbetat sången men ganska subtilt, det ligger inte mycket effekter på.

Gordon: Men hur fungerar det att jobba på avstånd?

Patrik: Jag sjunger in en sångdemo som jag skickar till Stefan och Jonas och sen jobbar de med musiken på sitt håll. Så småningom hittar vi låtens form och då åker jag ner och så jobbar vi i studion på riktig. Det är klart att det kan vara svårt att få till allting men å andra sidan, när man bor granne med sin bästa kompis så ses man inte. När man bor långt ifrån varandra blir det så värdefullt att ses att man satsar extremt på att få allting att fungera.

Men geografin blir ett hinder i hur karriären kan utvecklas. De flesta nya band satsar mycket på att spela live för att få ut musiken. Det kan inte Jipset göra i nuläget. Istället släpper de låtar som förhoppningsvis når ut genom andra kanaler. De satsar istället stenhårt på att göra riktigt bra musik och hitta skärningspunkten mellan nerv, det där som man kanske oftast hittar i ett liveframträdande men som också sker när inspelad musik packas med känslor, och skönheten som finns i att göra något perfekt. Om man som Patrik är kär i bra låtar blir det möjligt att hitta den där balansen.

Patrik: Det svänger fram och tillbaka hur man upplever sin egen musik. I ena stunden vill man bara plocka bort det från Spotify och i nästa brinner man av stolthet. Därför är det också så skönt när släppet är gjort. Det är bortom ens kontroll och man kan slappna av lite i att man har skapat något fantastiskt. Vi vill ju göra låten som håller i hundra år och då måste man jobba framåt.

Inga kommentarer: