torsdag 5 december 2013

Gordon 2013

Klubb Gordon har ställt stövlarna i skåpet och hängt upp regnrocken för i år. Nog med höst och nog med 2013 nu. Himlen över Hagsätra är jämngrå och verkar inte höra mig när jag ber om snö och ljus. Två säsonger på S:ta Clara i Gamla stan har hunnits med och avslutades i måndags med en retrodoftande powerpopkonsert med The Slytest. De har släppt en bra platta i år. Det har ett gäng andra band också gjort. Mer om de bästa släppen längre fram. Gordonbloggen fortsätter nämligen i två veckor till, fastän allt annat stannat av.
I våras ordnade jag nio spelningar och under hösten blev det åtta. Parken kom på besök och framförde ett gäng osläppta låtar som kommer att ges ut så småningom, de ser jag fram emot. Like Swimming hade knappt hunnit skriva några låtar helt färdigt när de spelade i mars. Nu har de hunnit med att återvända till Gordon, släppt singlar, gjort en USA-turné och blivit bokade på SXSW. Flora Cash gigade också två gånger innan de flyttade till Minnesota. Mest folk kom på Petter Seander som inte hade spelat live med sin egen dödsindie på över ett år, nu har han gett ut en grymt bra EP, förutom att han turnérat en massa med Kristian Anttila. I juni kom Most Naked Skin åkande från Skåne och dessutom spelade Stockholms bästa syntband Social Ambitions efter att ha släppt en av mina favoritplattor i år.
Under hösten blev det punk med Forest Families, pop med Sthlmiana, experiment med Tio Tusen Vilda Hästar och britpop med Moon Types. Bland annat. Jag har haft grymt kul med all soundcheck och käkat middag med så många begåvade och spännande musiker. Sen har jag fått livespelningar serverade med precis den musik jag önskade. Det har kommit en massa härlig publik också och käftat med bandet under spelningarna, applåderat och hojtat. I S:ta Claras källare blir det intimt och rätt familjärt. Flera band har sagt att det känns som om de spelade i ett vardagsrum. Hemma hos nån med tyst pubsmak när det gäller inredning, visserligen. And that's what you missed on Glee.
Efter årsskiftet blir det en säsong till. Först ut, den 13:e januari, är Pelle Adlén. I februari gör Gordon comeback bakom skivspelarna. Tills dess finns alltid spotify, här är min årsbästalista:
Gordon 2013 shakedown

Inga kommentarer: