tisdag 12 november 2013

Oh My O - Deep diggin'

Det är lätt att fastna i en all-var-lättare-förr-feeling och när jag ser bandnamn som liknar varandra brukar jag alltid sucka en sån suck. Men sen kommer jag på att Dinosaur jr lade till jr efter ett slag och skärper mig. Band har alltid råkat skaffa likartade namn, det är svårt att skaffa en perfekt nom de guerre när man ska ut i musikaliskt fält (Klubb Gordon, till exempel, skulle inte få heta samma om den grundats idag, det var resultatet av ett väldigt internt skämt och en flyer gjord av en Flash Gordon-strip som använts som reklam av multinationella företaget Union Carbide, lösa grunder alltså). I somras intervjuade jag OH MY! Nu är det dags att skriva om Oh My O, ett helt annat band. Och en helt annan musik.
När man använder instrument som ingen annan gör inom ens genre är det lätt att halka in i gimmicknischen men hos Oh My O fungerar klarinetterna självklart och effektivt och jag önskar genast att fler klarinettister tar sig in i popband. Nya What this is all about är en cool och direkt ep, den tredje på ganska kort tid, de kommer att samlas till en platta efter årsskiftet. Sången och sättningen ger en soft jazzvibb men det är definitivt pop ändå.

Inga kommentarer: