lördag 16 november 2013

Lights & Motion - Save your heart

När man slår igenom brukar det vara körigt. De flesta små band som brejkar gör det i en virvelstorm av intervjuer, turnéer genom Europa i en liten buss som luktar spilld öl och fotsvett och ett ständigt uppdaterande av sociala medier. Christoffer Franzén och hans postrockprojekt Lights & Motion från Göteborg har verkligen fått ett genombrott i år men verkar ha genomfört det med lugn och värdighet. Tillräckligt mycket lugn för att släppa en till fullängdare under samma år som genombrottsplattan kom.

När jag skrev om första skivan i januari var han, såvitt jag vet, helt okänd. Sen dess har han hamnat i film- teve- och reklamsammanhang och verkligen nått ut på nätet. På uppföljaren Save your heart talar den hemlige Franzén om att skapa musik i blått och violett. Han ser musik i färgskalor, tänker visuellt på den. Och det är lätt att hoppa över varningssignaler om pretentioner för det här är musik som skapar bilder även i mig som snarare tänker musik i ljud- och energiflöden. Att han är populär hos visuell media känns självklart. Liksom den tidigare plattan är sång helt frånvarande (om man bortser från lite stillsamma oohs-and-aahs i bakgrunden). Parallellerna till M83 är starka även nu, det är storslaget och stämningsladdat. Han verkar inte intresserad av att ställa sig på scen men om han gjorde det, tillsammans med en fem-tio andra musiker, skulle det kunna bli episkt. Jag tänker Kents gig med en publik helt i vitt. Det vore en arenakonsert jag inte skulle vilja missa, vi får väl se om några år. Hela skivan finns på spotify.

Inga kommentarer: