fredag 18 oktober 2013

Kolja

För en och en halv månad sen skrev jag om Göteborgsgänget Seaweed Meadows singel Andra långgatan (som jag verkligen har lyssnat mycket på, fantastisk!). Nu kommer ett sidoprojekt från Terje och Jonas från det bandet. Meadows rätt raka indierockstil kanske inte medgav utrymme för de softare och folkigare toner som Terje längtade efter? I vilket fall är det en klart annorlunda stil på Kolja som precis har dragit igång med att släppa två ganska mjuka låtar på soundcloud. Folk-pop kallar de det själva. Jag skulle vilja gå så långt som att kalla det svensk progg. Det låter inte riktigt sjuttiotal men väldigt nära. Man kan höra spår av Ted Gärdestad och Hoola Bandoola men det är samtidigt uppdaterat nog för att vara två riktigt sköna låtar. Jag gillar musik som överraskar mig med att vara bättre än vad mina egna beskrivningar av den tycks tillåta. Kolja kommer förmodligen och förhoppningsvis att landa några västsvenska gig inom kort.

Inga kommentarer: