lördag 12 oktober 2013

Hanna Järver - Smutsen

Det är några år sen jag var i Budapest. Staden fyller mig med ambivalens. Eller städerna, Buda och Pest. Den ena lite finare, Habsburgsk elegans av det mer dekadenta slaget genomsyrar Budasidan. Om man korsar Donau och vandrar genom Pest kommer man att se en hårt sliten kommunistspillra. Båda sidorna har skönhet och suggestionskraft men redan för sex-sju år sen när jag var där fanns en tryckande stämning i staden som verkligen inte var tilltalande. Hur det är nu vet jag inte, det är bara min inbillning att det skulle vara hemskare sen högerextremisterna alltmer tydligt färgar det politiska och sociala landskapet i Ungern.
En som säkert vet mer är Hanna Järver som solodebuterar med den täta, lilla ep:n Smutsen. Hon har tillbringat en del tid i Budapest för att ägna sig åt låtskrivande och produktion. Det verkar gå bra. De tre låtarna består av elektronika med minimalistiska influenser. Renodlat minimalt är det väl inte, en del kala partier med typiskt minimalistknaster, samspelar med fylligare, melankolisk pop. Hanna Järver sjunger lite som Veronica Maggio (kanske jag bara tycker för att jag lyssnat sjukt mycket på nya Maggioplattan den här veckan) och fångar ett spektrum mellan det tomma och det smärtsamt uppfyllda. Som jag minns Budapest var stan mer åt det apatiska hållet med nedpissade gränder och en total avsaknad av leenden gestaltat mot en fond av fin-de-siècle och storartad, krackelerande byggnadskonst. Järver återvänder snart till Stockholm för att spela live, sägs det. Hoppas hon har fler ambivalent intensiva Budapestlåtar i bagaget.

Inga kommentarer: