onsdag 25 september 2013

Vit Päls - Ägd, kanotbalett och podd

När man släpper en platta gäller det att synas och höras. Ett videosläpp är ju bra. Vit Päls har lagt till poddsläpp på agendan. På spotify finns just nu en halvtimmes podd där Calle och Klas snackar om kommande skivan, Alkbergs storhet, Thom Yorkes tråkfaktor och lite annat underhållande nonsens. Byt ut P3 mot Vit Päls pratradio innan de plockar bort den där halvtimmen, vilket sker inom kort.
Så var det videon. Den är filmad i USA och porträtterar ett stycke kanotbalett. Upplägget är enkelt men förödande effektivt och vackert. Stillheten och den återhållna tonen av sorg i bildmaterialet hotar emellanåt att gömma Vit Päls utmärkta låt, Sov hos mig inatt. Kanotisten Marc Ornstein är en youtubekändis och mästare i kanotbalett, enligt Vit Päls. Filmaren Philip Westman har gjort ett strålande jobb och skapat en av årets bästa musikvideor.
Och så var det Ägd, skivan som släpptes idag. Den finns att få tag på som fysiskt objekt men finns också som spotifystream osv. Två av låtarna, Död och evigt mörker och Livet är underbart, har släppts som singlar i våras och i vintras. De två är rätt klassiskt Vit Päls i stuket, en ösig och en ballad. Resten av skivan innehåller dock en del mindre bekanta tongångar. Kärlek och cash är både jazzig och bluesig och jag tror att den öppnar med en klarinett. Inte direkt en smaskig låt men jag vill ändå lyssna om och om igen. Kanske för upprepningen av den enda textraden, "En del gör jag för kärlek, en del gör jag för cash, en del gör jag för kärlek och en del gör jag för dig." Så sant.
I Blodet gnyr blir det Momus-synt, lite som en blandning av leksakssynt, 80-talssoundtrack och en obehaglig gränd. Hur kan en sån låt kännas uppfriskande? Interlude är ett mellanspel som lite extra påminner om den ständigt närvarande Jonathan Richman (som jag inte skulle våga ta upp av rädsla för att verka tjatig, om det inte var för att Klas tar upp den moderna älskaren i podden). Kan inte välja ut nåt bästa spår eftersom skivan kom i morse och dessutom är väldigt jämn. Sammanfattningsvis, inte ett svagt spår. Årsbästavittring.

Inga kommentarer: