onsdag 29 maj 2013

Niels Nielsen - Atvid

Rymdpop står det i promomejlet om Niels Nielsens nya skiva. Först lyssnar jag på singeln Dpend, som funnits som video sen i vintras, och tänker att det låter rätt mycket electropop av vanligt slag med ljud- och stillån från modern house. Men det är nåt mer. En bra låt. Lite rymdscenografi. Och som Hefner sjöng, "the science fiction helps a little." Sen lyssnar jag vidare på skivan, Atvid, som släpps idag och finns på spotify.  Ljuden kommer från 80-talssynt och C64-musik och till och med rak indiepop typ Kristian Anttila. Det är en rätt kul blandning men jag hade önskat mig mer hard SF. Mer rymden och mindre användarvänlig syntet. Det blixtrar till ibland och jag gillar det bitvis ordentligt. Vanligtvis är jag såld på det lättsmälta men Atvid hade mått bra av skruvas till hårdare och mörkare. Jag hoppas Niels Nielsen rör sig bort från Swedish House Mafia-ljuden och låter mer Asimov och Lem på nästa platta.

Inga kommentarer: