fredag 1 februari 2013

The Volcano - Me me me

Å, vad jag gillar att inte leta efter något särskilt och sen hitta en platta som ett glas vatten i öknen. Igår stötte jag på Göteborgsbandet The Volcano och insåg att det har varit på tok för lite riot grrl och punk i skallen på mig på sistone. En bristsjukdom avhjälpt med en enda genomlyssning och jag visste inte ens att jag var vissen.

Me me me heter deras nya 7-spårsep, den kom i förra veckan. Ibland när man recenserar musik hör man influenserna och tänker att det är en slags balansgång. The Volcano ger snarare intrycket av att ha tagit sina influenser och knölat ner dem i en ryggsäck och sen kört lite bra moshpit i replokalen. Det låter Le Tigre, Gore Gore Girls, Be Your Own Pet och Yeah Yeah Yeahs och faktiskt lite tidiga Sahara Hotnights (som nu inte är en särskilt cool referens men som var en magisk upplevelse på scen för tolv-tretton år sen när de harvade runt landet och svettades på varenda rockklubb de fick komma in på).

Ljudbilden är den klassiska, raka punkmodellen som är sig själv nog eftersom den är både ordentligt ösig och rätt jämställd mellan instrument och sång. Det vittnar om en lyckad produktion i all sin ljuvliga enkelhet. Bäst på ep:n är Gonna wanna men låtskrivandet är starkt rakt igenom och funkar lika bra i de lugnare partierna som när tempot går upp. Någon riktigt lugn låt finns dock inte. Vill man supporta kan man köpa ep:n på deras bandcampsida.


1 kommentar:

Lizzy Volcano sa...

tack för fina ord! man kan även köpa skivan på http://www.backelit.com/