onsdag 9 januari 2013

Gordons 90-tal med Built to Spill - Car

Apropå Tullycraft, som får nya skivan producerad av Phil Ek, så kom jag att tänka på en sån där 90-talslåt som aldrig tycks bli gammal och trist. Phil Ek är en veritablel gigant inom Seattles indiescen och fick sitt genombrott med Built to Spillskivan There's nothing wrong with love. Hans diskografi som producent är rätt så imponerande och innehåller det mesta av Built to Spill, Band of Horses, Fleet Foxes och The Shins. Sen har han också rattat Dodos, Shout out Louds och mycket annat. Halvslamrig indierock är grejen men en del halvslamrig indiepop och några enstaka mer putsade saker och en del altcountry har han hunnit med. Built to Spill har aldrig varit bättre än på There's nothing wrong with love från 1994, därmed inte sagt att de blev dåliga på senare plattor. Min favoritlåt är Car som är en nittiotalistiskt postmodern historia med bra melodi och en underhållande text. "I wanna see movies of my dreams," var en rad som jag nynnade många gånger under nittiotalet, lite som en magisk formel att hålla borta spöken med. Hjärnspöken, förstås. Fortfarande har det aldrig gått ett helt år utan att jag spelat låten som verkar vara inbränd i mig som en grundtext och en del av min innehållsförteckning. Videon har jag aldrig sett förut men den är sådär lustig som ekonomiklass från tidigt nittiotal kan vara:

Inga kommentarer: