onsdag 31 oktober 2012

Gordons 90-tal - Girl from Mars

90-talet lär vara inne. I Svergie tog det kanske fart med Schyfferts enmansshow för några år sen och visst finns det en och annan uppenbar influens i musik, stil och kultur. Lite vidriga Ny Demokrati-vibbar och pengaängslig främlingsfientlighet har vi dragits med ett slag också. Förhoppningsvis kan vi ironiskt ruska av oss skiten eller kanske lyssna på popmusik och känna något annat än ilska över samhällsutvecklingen.
Nittiotalet var väldigt viktigt för min musikaliska utveckling. Kanske var det hela min musikaliska utveckling. Men den var inte riktigt sådär twee-as-fuck-kreddig som jag kanske skulle önska. Inte heller var den väl rockhistoriskt begriplig. Gott så. Men jag tänkte köra en liten sporadisk serie här på Gordonbloggen och skriva om några nittiotalslåtar som jag fortfarande minns med värme. Andra minns dem säkert också men möjligen med en annan feeling.
Först ut är nordirländarna Ash med Girl from Mars. 1996 släppte de fullängdsdebuten 1977, namnet taget efter det år då Star Wars kom. Hela plattan är genomsyrad av den nördkulturvurm som då hade börjat göra sig gällande litegrann och som nu är den dominerande formen av populärkultur. De samplade Jackie Chan och sjöng om rymden. Skivan kom när grungen var på väg att dö eller möjligen förändras. Ash turnerade med Weezer 1996, ett annat väldigt nördigt och ytterst nittiotaligt band. Min vän A som introducerade mig för Ash tycker inte att Girl from Mars är plattans bästa låt, han föredrar Angel Interceptor. Nästan hela skivan är fortfarande fantastiskt bra men allra poppigast är just Girl from Mars, som låter som hitlistepop fast på högfart och med dist. De gjorde både en brittisk och en amerikansk video till låten men där har åldrandet skett helt utan grace, ingen skulle idag kunna ta nittiotalets indierockvideor på allvar, varenda minut av mina gamla favoriter från MTV ser ut som flamsiga uppkastningar. Men musiken är bra:

Inga kommentarer: