måndag 9 juli 2012

The View - Cheeky for a reason recension

Skotska The View har sen första plattan, Hats off to the buskers, varit en ursäkt att fortsätta vara britpopfan. Om man brände alla sina tonår under nittiotalet kan det vara skönt med en sån där ursäkt. Kära, gamla britpop.
Idag släpper de sin fjärde platta och alla gamlingar kan lägga händerna på ryggen i en knarrig manc-walk och digga Cheeky for a reason. det här är genomarbetat välgjord indiepop. Lite mindre rockigt än andra plattan var, lite mer putsat än den bitvis lysande, bitvis illa sållade debuten. Här kan jag lyssna rakt igenom till en traditionell bas-gitarr-trummorsättning, snygga övergångar, bred dialekt (ett viktigt inslag i bra britpop är att lokalfärgen lyser igenom så ordentligt att även en svensk lyssnare fattar vilken del av samväldet just den här romantisk-cyniska kärleken genomlevts) och en emellanåt redigt dansbar rytm. The View gör bara musik som den redan gjorts men de gör den nästan alltid snyggt.
Det är ett mantra för mig, att musik mycket gärna får vara en bästis från förr, en som man kan plocka upp dialogen med utan att ängslas alls för om de har ändrats till det sämre. Jag skulle ge exempel på favoriter men det är rätt jämnt. Plattan börjar med två snabba, singeln How long och AB (we need treatment). Sen följer ett något lugnare mittenparti, där Anfield road möjligen sticker ut lite extra. Avslutande Hole in the bed är åter lite poppigare och kanske inte riktigt lika stark som de två första spåren. Här kommer videon till How long, en lite deppig historia om en sexuellt frustrerad stackare som skulle behöva sig ett rejält samtal. Jepp, hoppa över knullandet och umgås lite med kvinnor istället för att bara stirra på dem. Själva låten behöver inte handla om samma stalker: