måndag 13 februari 2012

Nyprogg med Laike


I vanliga fall är jag rätt ointresserad av progg, nyprogg och gammal, engelsk folkpop. Nick Drake gick väl an men ofta ligger texter och en känsla av tristess ivägen för att jag ska njuta av musiken. Dungen har t.ex. aldrig omskrivits här, trots att jag är lättpåverkad när det gäller stora indiehajpar. Det bästa som kommit från Ejstes händer är hans samarbete med Anna Järvinen. Men det måste vara nåt med luften den här morgonen för efter lite lyssning via ett promomejl så diggar jag en rejält proggig skiva med svenska Laike. Det låter engelsk folk men här och där svänger det faktiskt riktigt bra. Sen plinkar det på en del utan att engagera mig också, här och där, men nåt med låtarna tilltalar mig verkligen. Bra låtskrivande lyser ofta igenom även om musikstilen ifråga inte riktigt skulle vara lyssnarens favorit. Men texterna har ett sorts själlöst allvar som jag försöker låta bli att höra:

Inga kommentarer: