tisdag 27 september 2011

Klassfest = Young Eagle


I förra veckan fyllde jag på min mp3-spelare med gammalt gods och en av låtarna som hamnade där var Gordonfavoriten Nya ovänner med electroduon Klassfest som jag inte lyssnat på sen 2009. Sen i helgen kom ett mejl från en av medlemmarna, Jesper Merrild med en Y2B-ad version av låten och meddelandet "Minns du Klassfest. Good times." Sammanträffanden kanske inte kommer från den gudomliga, kosmiska planen. Egentligen. Men de kan ge en den där känslan. Jag var tvungen att mejla tillbaks och kolla läget. Det blev som en liten intervju.
Gordon: Vad hände med Klassfest?
Jesper: Klassfest försvann med mycket annat under de förändringar jag och Ludvig gick igenom. Skola, andra band och andra ambitioner var avgörande faktorer. Klassfest-tiden var dock exakt så som jag ville leva min ungdomstid.
Gordon: Vad är Xcuse Filippa? Ett band? En rörelse? En ursäkt att lägga ut bilder på Leo DiCaprio? Årets popalbum? Något hemligt?
Jesper: Excuse Filippa var den mörka sidan av mig. Den som var kärlekslös och ville alla ont. Nu finns Excuse Filippa bara som ett minne. Jag kommer dock att släppa en sista grej för att få ett avslut på det. Excuse Filippa kommer dock alltid leva med mig, som en påminelse av vad jag inte ska eller vill vara.
Gordon: Finns det nåt bolag? Finns det planer på livespelning? DJ-spelning?
Jesper: Inget bolag än sålänge, skulle behöva det för hjälp med allt praktiskt, har spelat lite dj spelningar med vänner... Saknar det!
Gordon: Gör du några officiella rmxer eller är du en pirat på den fronten?
Jesper: Alla remixer jag gjort har varit inofficiella även om Crystal Castles manager lovat mig 3 gånger att det skulle bli så.
Gordon: Vem gör smartast danspop? Försök att avstå från det uppenbara svaret...
Jesper: Vet inte riktigt vad danspop är men jag svarar Rihanna.
Gordon: Hur ser det ut framöver?
Jesper: Nya tider är på väg. Jag går nu under Young Eagle. En hyllning till allt jag älskar och älskat. Tänkte släppa en ep men skulle behöva hjälp från bolag med kontakter så det dröjer antar jag. Annars ska jag samarbeta med 2 s/y akter, producera r n b med en kille från sthlm, samt släppa en singel under 666FILIPPA666.
Hårdaste electron i norden, mest för skojs skull dock, inget seriöst.

Det är alltid spännande att se vad som hänt när man har ägnat två år åt att kolla åt andra håll. Kolla in den gamla Klassfestlåten här och spana in Young Eagles härjningar här. Sen finns det en blogg med info och popsvammel och sidospår. Hur låter det då? Så här, t.ex, lyssna och njut:
Zip Up by Excuse Filippa

Inga kommentarer: