torsdag 26 maj 2011

Recension: Battles - Gloss Drop


Ugh, vilken äcklig bild. Jag måste vända upp och ner på skivomslaget. Fast det bara är en hög med rosa gegga, eller kanske glass. Men bilden passar skivan rätt bra ändå. Battles har hajpats genom taket den senaste månaden med sin knepigt dansanta electrosingel Ice Cream. Musiken är omskakande och ibland nästan upprörande på ett fysiskt vis. Jag lyssnade på skivan samtidigt som jag drack kaffe och försökte få lite nytta gjord vid datorn. Efter en stund ställde jag mig upp med dålig balans och undrade vad i helvete jag var arg på. Sen kom jag på att högtalarna gjorde våldsamma bpmväxlingar var tjugonde sekund och slängde mig in och ut i främmande ljudlandskap. Det här är pop, visst, och ibland vill man dansa, men det är också en tur genom ett alternativt soundtrack till Videodrome. Det är sparsmakat med sång men plötsligt dyker Gary Numan upp. Och med låttitlar som Futura, My machines (Gary på sång), White electric och Sundome så vet man att Londontrion Battles har gjort pop för science fictionmänniskor.
Ice Cream (Featuring Matias Aguayo) by BATTLES

Inga kommentarer: