tisdag 18 januari 2011

Melbourne #4 Punters Club



2002 besökte jag Melbourne under ett knappt halvår och bland mycket annat missade jag att besöka legendariska rockhaket Punters Club i stadsdelen Fitzroy. De hade sin tolvtimmars avskedsbaluns den 17:e februari, någon dag efter att jag anlänt. Punters Club var Australiens CBGB, en korsning mellan Kvarnen och Debaser Slussen. Mellan -87 och -02 spelade mängder av band där, öl bälgades och cigg bolmades men jag fick nöja mig med att gå förbi någon månad senare, efter att ha läst tårfyllda dödsrunor i dags- och musikpress och insett vad jag missat. Skylten satt kvar på fasaden på Brunswick Street när jag gick förbi och trumpet försökte kika in.

Att vara musikälskare är förstås att vara utan allt det där fantastiska som genomljuder alla hundratusentals lokaler man inte vistas i, just nu. Det är att missa chansen att luta sig över ett solkigt bord på ett rockhak som nu är nerlagt och värma en flaska Carlton Cold med händerna i lätt nervös väntan på bandet som är på väg in på scen. Det är också att ha så många favoritlåtar med sitt favoritband att man inte kan annat än att bli generad över saken. Mitt band är The Lucksmiths från Melbourne och en av deras femtio bästa låtar heter Requiem for the Punters Club:

Have you been drinking?
'Cause it's not too late to start
There's still a week
Before they come and pull the place apart
And I was thinking
I have sorrows to be drowned
Too complete to contemplate
Without a friend around

On Brunswick Street the bits of broken glass
Sparkle brighter than the six or seven stars

And I'm reminded
Of a Sunday afternoon
How the sunlight caught the cigarette smoke
Curling through the room
And you behind it
Your hair in rubber bands
One more for the footpath
And we walked home holding hands

Like the weekenders and window-shoppers do
We were happier than either of us knew

So act surprised
It's been a while since I came calling
I know it's late
But old times' sake and all that junk
I'll be alright
We'll make tonight tomorrow morning
Sometimes you want to go
Where everybody knows you're drunk

Mer om Lucksmiths kommer såklart.

Inga kommentarer: