lördag 18 december 2010

Årets skivor 2010


Här kommer sista texten om hela album. Jag skriver som sagt inte om allt bra som getts ut i år men två till måste begrundas. Nästa vecka blir det årets låtar och årets retro, med varsin spotifylista, samt en kort krönika över Gordonåret.

Allra bäst är Parken. Inget svagt spår och några fantastiska. Texter kommer i andra hand för mig. De fungerar som en förgyllande effekt när de är bra och visst kan de solka ner en annars hyfsad låt men det är inte orden det hänger på. Ofta har jag inte en susning om vad som sjungs. Det gäller också Parkens andra soloplatta, jag skulle ha gillat den även om han bjöd på samma gamla uppkokta sättpotatis som den breda massan av grisar får sig till livs med Idol och reklamradion. Men Pelle Lindroth har med små, fina knivtag trancherat fram en delikat anrättning ur den svenska språkråvaran. Utan åthävor och mycket direkt serverar han sin poplitterära värld i nio låtar. Musiken är naturligtvis ännu bättre. Det är pop utan prefix, mainstream men ändå egensinnigt.

Näst bäst med en hårsmån var Surfer Blood med sin Astro coast. Stranden har varit årets viktigaste plats i den amerikanska popvärlden i år. Jag vet inte vad som dragit ut indiefolket ur sovrummet men bara på min lista hittar man, förutom Floridabandet Surfer Blood, The Drums från Brooklyn och Best Coast från Californien med rejält saltstel frisering på sin pop. Helt modernt är det inte, starka inslag av gammal garage och surf, liksom 90-tal á la Built to Spill, hörs på Astro coast. Men när har det nyskapande nånsin varit huvudsaken för Gordon? Nix, ge mig mig fantastiska låtar på riktigt gubbigt manér att vaska bort alla orginella bromsränder som musikvärlden fyller underkläderna med så blir jag glad. Om det råkar finnas innovativa inslag är det dock ett plus. Surfer Blood har nog lyssnat en del på de senaste årens Animal Collectivepop och tagit till sig något litet. Inte mycket, bara nog för att höja redan bra låtar. Annars är riffen viktiga för bandet. Fuzz, brukar det kallas på bloggarna. Skivan är det rockigaste på Gordons lista och innehåller rentav ett och annat arenaögonblick. Skivan är helt klart en kontemporär produktion men den känns hållbar. Astro coast kommer att stå sig en bra bit in på 10-talet.

Gordons albumfavoriter 2010

Inga kommentarer: