onsdag 15 december 2010

Årets fullängdare 2010


Kan en skiva beskrivas med den gamla recensionsklyschan "helgjuten" om den innehåller en mängd olika stilar? Johan Borgert och Holy Madre har släppt en skiva med käftsmällstiteln Nu är jag ett as och den är genomarbetad och komplett, bestående av tolv låtar som fyller ut genrekatalogen väl. Från dansmusik i singelsläppet Smalfilm, över poprock modell svenskt 80-tal i Sexistiska nätter och Nu ska du ha feedback till visballad á la kvinnlig singer-songwriter i titelspåret. Sammanhållet blir det ändå tack vare kraftfulla, stilistiskt koncentrerade och humoristiskt otäcka texter. Och just den där 80-talsvibben som inte är det vanliga syntpoppiga Yazooblipblopet utan en mer billboardblues-filmsoundtrack-Steve Millerstil. Jag hade möjligen hatat det med indierockdilettantens behärskade glöd för tio år sen men nu låter det bra. Lita aldrig på dig själv, är läxan som passar bra att ruttna över medan man lyssnar på Nu är jag ett as.

När Håkan Hellström släppte Känn ingen sorg för tio år sen jobbade jag på ett lager i Borås. De distribuerade skivor till handeln och bakom ryggen på mig när jag stod vid bandet och plockade ordrar, stod två rosakantade europallar. Jag följde inga Per Bjurmanspalter och läste inte Sound Affect och märkte inte Håkan annat än som en lastpall i ryggen, förrän ett halvår senare när jag väl lyssnade och drabbades på ungefär samma sätt som alla andra. När han nu dundrar fram genom sitt jubileumsår håller jag mig åter lite avvaktande. Eller jag gjorde det. Att han sjunger som en kratta är, har jag alltid tyckt, hans näst största tillgång. Lite viktigare är att karln är ett tvättäkta-kör-i-90-grader-om-du-vill popgeni. Här har han kryddat Springsteen anno 1980 med en liten gnutta Avalanches och massor av Göteborgsfeeling (seklets popstad?). 2 steg från paradise är hans bästa skiva sen Det är så jag säger det, vacker, stark och lätt vemodig.

Gordons albumfavoriter 2010

Inga kommentarer: