tisdag 14 december 2010

Årets album 2010


Jag gick igenom vad jag har lyssnat på i år. Mest är det enstaka låtar, visst, men det görs fortfarande musik som bäst avnjuts som hela skivor. Och skivor som är så bra att man vill lyssna på dem tills de tar slut. Det har pratats en del de senaste åren om att albumets tid var en kort epok, från sent 60-tal till tidigt 00-tal. Singeln, den tvåspåriga vinylhistorien, är borta nu men EP:n verkar växa i popularitet och förmodligen kommer det alltid att finnas en publik för låtsamlingar på någonstans mellan 30 och 60 minuter.

Jag hittade 27 album som jag verkligen gillade som hela skivor i år. Det är för mycket att skriva utförligt om allihop men några stycken ska jag gå igenom ordentligt i veckan och dessutom blir det en spotifylista med två spår från varje skiva. Glädjande är att spotify i år har alla skivor jag gillat i katalogen. När jag går igenom enstaka låtar nästa vecka kommer det att saknas några spår men albumlistan är komplett. Inte rangordnad dock.

Gordons albumfavoriter 2010

Inga kommentarer: