fredag 17 september 2010

Intervju med Let's Say We Did

Stockholms Let's say We Did gör indiedoftande powerpop och har använt olika namn under åren. Under 2010 släpper de tre EP och i dagarna har de levererat nummer två, en fyraspårshistoria som pendlar mellan stabil och lysande. Sångaren och gitarristen Sebastian Fors hade tid att göra en mejlintervju med Gordon. Tokfina videon kommer efter hans svar.

Gordon: Nya videon är fin. Härlig sommarkänsla på vinglig moped. Var är den inspelad? Hur mycket var ni med och bidrog? Är Andreas Eidhagen en polare?

Sebastian: Videon är inspelad utanför Stockholm, på Ekerö eller Värmdö. Jag har faktiskt inte jättestor koll. Vi var inte delaktiga i processen alls förutom att vi gjorde musiken. Andreas Eidhagen kontaktade oss och frågade om han kunde få göra en video, vilket vi gick med på. Eftersom vi inte hade några pengar att erbjuda honom så blev dealen att i utbyte mot att han gjorde den gratis så fick han kreativ frihet. Så all credd för videon ska gå till Andreas och de andra som var delaktiga i projektet. Vi fick den skickade till oss efter att den var klar och behövde bara godkänna.

Gordon: Är Nesna ditt eget projekt? Planerar Nesna att ge ut annat än LSWD?

Sebastian: Det är vi i Let's Say We Did som driver Nesna Records. Det startades upp för några år sedan när några av oss bodde i ett kollektiv i Mörby ihop med Ida Maria. Hon ville ge ut några 7" vinyler och vi planerade att ge ut en 10" vinyl. Efter att hon gett ut sina singlar så tog vi över och har drivit det sedan dess. Planen är att i framtiden ge ut andra artister men för tillfället är det bara Let's Say We Did som gäller. Det har varit nära några gånger att jag gett ut andra artister, men det har sedan inte blivit av. Man vill göra de misstagen man alltid gör i början på sitt egna projekt, så man har bättre koll när det blir aktuellt att släppa andra.

Gordon: Vilken sorts låtskrivare är du (är det du som skriver låtarna? eller är hela bandet med i processen?), en sån som skriver fyra perfekta låtar till sin 4-spårs EP eller en sån som skriver tolv och sen vaskar fram guldkornen?

Sebastian: För det mesta är det jag som presenterar en låt eller en idé, sen färdigställer vi arrangemangen och låten ihop. Vi har alla lika stor del i det färdiga resultatet. De låtar/skisser jag presenterar blir oftast väldigt annorlunda mot hur de låtit när jag suttit hemma och skrivit dem. Vi brukar se till att bryta ner mycket av skisserna och testa dem i olika versioner för att känna på vilket sätt de gör sig bäst. Vi är inget band som har en massa låtar liggandes. Märker vi att låten inte kommer någonstans, att den inte känns bra så lägger vi ner den och fokuserar på nästa istället. Sen har jag en massa olika idéer och låtar liggandes som jag aldrig presenterat för de andra. Jag skriver mycket låtar och mycket olika sorters låtar. Dock är jag dålig på att färdigställa dem utan hjälp av de andra i bandet. Jag har ofta en massa idéer, skisser eller halvfärdiga låtar i huvudet, sen vaskar jag fram vilka guldkorn som jag känner skulle passa bandet. Men även att det bara är jag som presenterar låtar börjar luckras upp, t.ex spelade vi in en låt på senaste EP:n som Jocke skrivit från början.

Gordon: Är din gitarr viktig för dig? Har den ett namn och en historia? Eller är den ett utbytbart verktyg?

Sebastian: Min gitarr har inget speciellt värde för mig. Det enda jag vill med min gitarr är att den ska vara bekväm att spela på, låta någorlunda bra och se snygg ut. Jag har ingen koll på den tekniska aspekten av gitarrer och kunde inte bry mig ett dugg om det. För mig är den utbytbar. Sen har jag svårt att göra mig av gitarrer. Det skulle kännas fel att sälja en gitarr för att köpa en ny, då sparar jag hellre längre så att jag råd utan att behöva göra mig av med en.

Gordon: Vilken är stans bästa livescen? Var har ni gjort er bästa spelning?

Sebastian: Hornstull Strand är ett grymt ställe att se spelningar på, likaså är Berns som konsertlokal vädligt bra samt Debaser Slussen. För det mesta går jag på spelningar på mindre ställen och måste säga att Restaurang Landet är absolut ett av de bästa i stan. Jag skulle säga att vi förmodligen gjort vår bästa spelning på Snövit. Dock inte tack vare lokalen. Det är en lång historia, men det var snack om att vi inte skulle få göra spelningen för att det inte var tillräckligt många i publiken och att de inte skulle ha råd med personalen. Vi fick genomföra den om vi lovade att spendera mycket pengar i baren. Man kände sig inte direkt som U2 just då, så när det var dags för spelningen var vi sjukt eggade och ville verkligen bevisa något. Frustration är ett ett bra drivmedel, tillsammans med alkohol.

Gordon: Har du lust att ge lite musiktips? Tio låtar som du lyssnar på just nu?

Sebastian: Tio låtar som jag lyssnar och inspireras av just nu är:

Guided By Voices - I am a Scientist
Withered Hand - Religous Songs
U.n.p.o.c - Amsterdam
The Wrens - Thirteen Grand
Teenage Fanclub - Into the City
Girls - Laura
The Bear Quartet - First or Hand
Sparklehorse - Apple Bed
Mountain Goats - Elijah
Sebadoh - The Freed Pig

Tack för intervjun! Här är en spotifylista med Sebastians mix. Och ta en titt på videon:

Inga kommentarer: