lördag 12 juni 2010

Berlin och twee!

När man står i skivbåset och försöker höja stämningen är det lätt att glömma sina rötter. Eller åtminstone Gordons rötter. Twee och mespop är inte alltid rätt efter midnatt men det var ju där det började, med försiktiga, 60-talsdoftande gitarrlåtar som handlade om kärlek och godis och katter och vespor. Så för att inte glömma bort mig själv bland all ny, gnistrande dansmusik och electro så tänkte jag, inför min stundande Berlinresa, tipsa om en tysk tweeetikett och slänga med en skön popvideo. Firestation Records ger ut twee och annan indiepop, dock inte indierock. I slutet av juli, när jag tyvärr är hemma igen, ordnar de minifestvalen Popfest Berlin på The Bang Bang Club och i samband med det kommer också en del musik att ges ut. Ett exempel på att inte all twee måste vara från Skottland är The Soulboy Collective som med låten nedan får hela mitt Sarah Recordshjärta att bulta snabbare. Killen ser ut som om han vill vara Shirley Lee från Spearmint och vem vill inte det? Tjejen ser ut som om hon vill vara Tracyanne Campbell i Camera Obscura och, tja, vem vill inte det? Tyskland är inte bara techno, vi ses i Prenzlauer Berg! /Axel

Inga kommentarer: