fredag 24 juli 2009

Anna Järvinen

Gordonbloggen kommer framöver att köra texter om favoritartister och förhoppningsvis förgylla dem med små intervjuer med subjekten. Det blir inte de där stora, djuplodande exposéerna, som i tidningen pop, men förhoppningsvis prickar vi in ett och annat svar som inte dykt upp i mer strukturerade publikationer.

Först ut är Anna Järvinen. Hon har Sveriges kanske vackraste röst, låt- och textskrivartalang som åstadkommit några verkligt oförglömliga poplåtar och en coolhet som lyser igenom i allt hon gör. Dessutom har hon svarat snyggt på några av mina frågor så hur kan jag annat än älska henne just nu. Ikväll spelar hon i Gagnef på Skanka Loss-festivalen så om man befinner sig i Dalarna finns det goda skäl att gå på konsert ikväll.


Gordon: Har du några litterära inspirationer till ditt textskrivande? Favoritförfattare/poeter?

AJ: Henrik Tikkanen, Pentti Saarikoski, Olle Ljungström, Bodil Malmsten, Kristina Lugn, Patti Smith, Kristina Sigunsdotter.

Gordon: Har du en scenpersona? Eller flera?

AJ: ...jag är inne i mina bilder och påhitt.

Gordon: Hur blir det under turnéer, är det som ett stort jobb i intervaller eller blir varje konsert en helt egen, fristående upplevelse?

AJ: Spelningarna är en drömvärld vid sidan om de andra drömvärldarna bara.

Gordon: Kändes det som att Äppelöga var en cover?

AJ: Ja faktiskt. Var på en bar i Stockholm härom dagen just när DJ:n satte på Crippas version av Äppelöga - fantastisk. Hade inte hört den på så länge. Åkte tillbaka till juli förra året, när vi knåpade ihop texten och spelade in den. Christopher är ett geni och jag är överlycklig över att ha fått spela in låten två gånger och rita hans skivomslag.

AJ: Min dotter kräver att få skriva sitt namn: HARRIET

Gordon: Drömmer du lite om att göra en coverskiva och isåfall, vilken låt måste vara med?

AJ: Ja... och det får bli en skiva där jag riskerar att paja mina älsklingslåtar: 17 år med Veronica Maggio, Cry for love med Iggy Pop, I saw the light med Todd Rundgren, On my own från Les Miserables, Here you come again med Dolly Parton, Jackie med Ratata, Här kommer solen med [ingenting], Det är sånt som bara händer mig med Olle Ljungström, Vem tänder stjärnorna med Eva Dahlgren, Islands in the stream med Kenny Rogers och Dolly Parton, Aldrig min vän med Svenne och Lotta, La verité med Classix Nouveau, Gulleplutt med Agnetha Fältskog osv. gud vad roligt.

Tack så mycket, Anna och Harriet för väldigt fina svar. Jag ser fram emot coverskivan som kunde bli hur bra som helst. Anna Järvinens myspace besöks med fördel för info om spelningar och var man kan köpa hennes musik. Och ifall man vill skicka lite myspacelove till kommentarsfältet. Gagneffestivalen Skanka loss hemsida kan man gå in på om man är sugen på att se Anna Järvinen idag. De sätter igång om en dryg timme och Anna går på scen klockan 20.00 om jag har fattat rätt. Det kommer att bli riktigt, riktigt bra.

/Axel

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här var roligt, skönt och enkelt format med en liten inblick hos en artist utan att bli "5snabba". Keep up!