söndag 26 april 2009

Classic rock-feeling

Chicagotrion Baby Teeth slank in på spellistan på senaste Gordon med lite classic rock-feeling. Efter att vi hade The Dora Steins på besök och de gjorde en Fleetwood Mac-cover, tyckte jag att det var dags att ge genren en chans. Robert brukar smyga med en ELO-låt när han står vid spelarna och jag opponerar mig aldrig så när jag hittade Baby Teeth blev jag glad. Bandet gör pampiga låtar med en hel del feta arrangemang av sjuttiotalssnitt och generar sig inte för att dra av ett helt nummer i falsettkör. De ekar av Fleetwood Mac, America, Queen och Todd Rundgren men också mer rumsren pop som Costello och visst också Burt Bacharach. Men det finns en modernare dansbarhet i både musik och text. Särskilt nya låten Big Schools från Hustle Beach-ep:n svänger rejält med sin rätt enkla uppbyggnad och fint berättande text.


På sin myspace har bandet en del låtar från tidigare skivor, de har gett ut tre och en fjärde är på väg. Där finns också länkar som man kan ladda ner några mp3:or från. Hustle Beach ligger också ute på Itunes för den som hellre vill betala för sig. /Axel

Inga kommentarer: